Universal Pictures botste namelijk met diverse bioscoopketens over deze tactiek. Zo gaf AMC Theatres al aan dat het geen enkele film van Universal meer wilde vertonen als dat voor deze manier van releases zou kiezen. Wat AMC en ook een aantal andere grote ketens betreft, zouden filmdistributeurs zich moeten houden aan het 90-dagen-gat tussen de bioscooprelease en thuisrelease van een film.
Maar toen
Maar Universal Pictures is niet van plan te zwichten voor de druk. Nu heeft het besloten om The High Note op thuismedia uit te brengen. Mensen kunnen de film voor 20 dollar huren en hebben dan 48 uur om de film te kijken. Het is een slimme manier van Universal om in te spelen op de behoefte van de filmkijker om toch wat nieuwe films te kunnen kijken.
Voor bioscoopeigenaren is het echter ontzettend vervelend. Als dit de toekomst is, dan vervalt hun verdienmodel voor een deel, want hoewel de bioscoop bij uitstek de plek blijft om een film te beleven, is het voor sommige mensen ook aanlokkelijk om thuis op de bank te kijken. Universal heeft in elk geval besloten om zo nu en dan films direct op thuismedia uit te brengen en niet altijd meer enkel in de bioscoop.
Ook Warner Bros. gaat daar trouwens in mee, door Scoob! halverwege deze maand op dezelfde manier uit te brengen.