Universal Pictures houdt ondanks forse kritiek vast aan online releaseplannen

Universal Pictures houdt ondanks forse kritiek vast aan online releaseplannen

Kritiek of geen kritiek...

Universal Pictures is niet klaar met zijn plannen om bepaalde films enkel on demand aan te bieden. Al sinds 2011 wil Universal films online uitbrengen. Trolls World Tour is de eerste waarbij men dat echt kon doen.

Met succes, want de release bracht online in de eerste drie weken in de Verenigde Staten 100 miljoen dollar op. Daarop liet NBCUniversal CEO Jeff Shell weten dat zijn studio van plan is om meer films direct online te zetten, zelfs nadat de coronacrisis voorbij is. Maar dat viel niet goed bij bioscoopeigenaren.

Grof geschut
Direct na de opmerkingen van Shell, reageerde AMC door aan te kondigen dat het gen films van Universal meer laat zien. Ook Cineworld Group gaat daarin mee, zolang Universal het releasegat van 90 dagen tussen bioscooprelease en online release niet honoreert. Vervolgens reageerde Universal door te stellen dat het films alleen online wil uitbrengen als de film zich daarvoor leent.

En nu reageert Shell nogmaals. Het is niet de intentie om de bioscoopervaring volledig te vervangen, maar "iets dat als een aanvulling gezien moet worden en we moeten gewoon zien hoe het gaat." Tegelijk is hij realistisch over de manier waarop mensen naar films kijken. "Natuurlijk blijven bioscopen een centraal element in onze bedrijfsvoering en in de filmindustrie. Zo maken mensen films en ze verwachten ook dat mensen ze daar kijken. Maar daar staat tegenover dat de overgrote meerderheid van films, of we dat nou willen of niet, thuis gekeken worden."

Hij denkt dan ook dat de industrie uiteindelijk zal veranderen, "net als alle andere sectoren."

NieuwsFilm

meest populair