AMC-baas Adam Aron schrijft een open brief en meldt dat zijn bioscoopketen geen films meer gaat vertonen van Universal Pictures. De keten heeft in de Verenigde Staten alleen al 661 bioscopen met in totaal 8.200 schermen en hier in Europa nog eens 244 bioscopen en 2.200 schermen.
Geen films meer
"Per direct stopt AMC met het vertonen van films van Universal in onze bioscopen in de Verenigde Staten, Europa en het Midden-Oosten. Dit beleid heeft effect op alle Universal-films, en geldt vanaf vandaag. Het is geen holle of slecht overwogen bedreiging, " schrijft Aron. Dit beleid is ook niet alleen gericht op Universal, maar geldt voor alle filmmakers die besluiten de releasevensters aan te passen.
Er woedt al langer een strijd tussen bioscoopketens en filmproductiebedrijven over releasevensters. Bioscopen willen natuurlijk zo lang mogelijk de enige plek zijn waar een film te zien is. Maar met de opkomst van streaming en de online markt, is het steeds aantrekkelijker voor filmbedrijven om hun releases online te zetten.
Direct online
Zo kunnen ze een groter deel van de omzet voor zichzelf houden, en hun streamingdiensten interessanter maken voor het publiek. Maar voor bioscopen is dat een vervelende ontwikkeling. AMC heeft nu dus een flink hard signaal afgegeven met grote gevolgen. Universal is immers de maker van franchises als Jurassic World, Fast & Furious en Despicable Me, maar ook vele andere grote releases.
Universal reageert ook al op de beslissing van AMC. "Ons doel met de directe online release van Trolls: World Tour, was om entertainment te bieden aan de mensen die thuis vastzitten, terwijl bioscopen en andere vormen van entertainment buiten niet toegankelijk zijn. Gezien de enthousiaste reactie, denken we de juiste keuze gemaakt te hebben." Natuurlijk gelooft Universal nog altijd in bioscoopreleases en "willen we ook in de toekomst films in de bioscoop blijven uitbrengen". Het bedrijf opent graag gesprekken met AMC om het conflict op te lossen.
Overigens bracht Trolls: World Tour 100 miljoen dollar op in de eerste drie weken na de release. Dat is niet eens zo heel veel minder dan de vorige film in diezelfde periode in de bioscopen ophaalde (154 miljoen dollar).