Bekijk de afbeelding
In de filmindustrie moet immers geld worden verdiend. Het coronavirus bemoeilijkt dat. In diverse grote markten zoals China, Zuid-Korea, Italië en Frankrijk houden veel bioscopen hun deuren gesloten en blijven veel mensen thuis.
No Time to Die kan de inkomsten uit die markten niet missen. In China haalde voorganger Spectre (2015) bijvoorbeeld zelfs zo'n 9,5% van zijn totale omzet op. In andere grote markten, waar het bioscoopbezoek momenteel flink is geslonken, haalde de film toen ook forse bedragen op.
Ingrijpend besluit
Het is dan ook vanuit de producenten gezien een verstandige keuze om No Time To Die met zeven maanden uit te stellen. Maar toch blijft het een ingrijpend besluit. Waarom stellen de producenten de release niet alleen uit in de zogenaamde brandhaardlanden?
Filmstudio's willen het momentum rondom de release graag behouden. Daarnaast brengt een releasekalander met grote gaten ertussen risico's met zich mee, omdat films dan sneller - al dan niet in aardappelkwaliteit - op het internet kunnen belanden. Hollywood loopt dus mogelijk inkomsten mis met een dergelijke aanpak.
Goed voorbeeld doet volgen?
Fans zullen dus iets langer moeten wachten voordat zij de nieuwe missie van de bekende spion op het witte doek kunnen aanschouwen. Opvallend is wel dat andere studio's (vooralsnog) niet volgen in het verschuiven van de releasedata van hun blockbusters - de grote publiekstrekkers.
De komende maanden worden voor filmliefhebbers desalniettemin behoorlijk spannend.