Bekijk de afbeelding
De bonzen blijken te komen en gaan bij de studio. "Het probleem was dat het regime [bij Warner Bros.] vaak veranderde, omdat er steeds nieuwe mensen kwamen", vertelde Phillips eerder in een rondetafelgesprek met collega-regisseurs in Hollywood Reporter. "Dan had je eindelijk iedereen aan boord, kon je weer opnieuw beginnen [met het overtuigen van mensen]".
Pyjama
Volgens de regisseur dacht Warner Bros. soms meer aan de verkoop van merchandise, zoals kleding en speelgoed, dan aan de film zelf. Deze gedachtegang heeft hij gelukkig kunnen veranderen. "Ik heb mailtjes voorbij zien komen waarin men zich afvroeg of ik me wel realiseerde dat er ook Joker-pyjama's worden verkocht", onthult Phillips. "Ik dacht echt: bepalen pyjama's nou hoe films eruitzien? Komen pyjama's op de eerste plaats?'".
Knoeien met de formule
Zo moest Phillips onder meer dealen met Walter Hamada, de baas van alle DC-filmproducties. Hamada runde daarvoor een klein horrorlabel bij New Line Cinema en begreep, na het succes van Shazam! (2019) en Wonder Woman (2017), eigenlijk niets van Phillips idee. "Hij begreep niet waarom men opnieuw zou moeten willen knoeien met de formule", vertelt Phillips in de podcast Rumble With Michael Moore. "Gelukkig had ik op dat moment meer te zeggen dan hij [als nieuweling]".
Minimaal risico
Een belangrijke factor voor Warner Bros. om uiteindelijk toch groen licht te geven aan Joker was het lage budget van de film à 60 miljoen dollar - wat voor zo'n grote studio eigenlijk niets is. De studiobazen besloten dan ook om het risico maar te nemen. En daar zullen ze vast blij mee zijn, want Joker leverde meer dan één miljard op. Kassa!