Dinsdag wordt Disney+ - na een gratis proefperiode van twee maanden - officieel gelanceerd in Nederland. Disney maakt zich klaar om de Nederlandse markt te veroveren. In oktober bleek al 9% van alle Nederlandse huishoudens gebruik te maken van de dienst. Dat komt neer op zo'n 660.000 huishoudens. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper.
Positie Videoland in gevaar
Hoewel Telecompaper verwacht dat een deel van de abonnees afhaakt na de gratis testperiode, voorziet de marktonderzoeker op korte termijn een verdere groei van het aantal abonnees. Daarmee vormt Disney+ mogelijk een gevaar voor de positie van Videoland. Die dienst is momenteel goed voor zo'n 760.000 abonnees.
Bekijk de afbeelding
Telecompaper verwacht dat Disney+ concurrent Videoland voor het einde van dit jaar heeft ingehaald. De kans lijkt overigens niet groot dat Disney concurrent Netflix op korte termijn gaat inhalen. Netflix schijnt namelijk in Nederland zo'n 3,1 miljoen abonnees te hebben en dat is stukken meer dan de 660.000 die Disney+ er momenteel heeft.
Nederlanders géén trek in meerdere abonnementen
53 procent van alle Nederlandse huishoudens schijnt overigens nog géén abonnement op een streamingdienst te hebben. De aanbieders hebben dan ook in potentie nog veel ruimte om te groeien. Daartegenover staat wel dat maar relatief weinig Nederlandse huishoudens bereid zijn om meerdere abonnementen af te sluiten. Slechts 14% had in oktober namelijk een abonnement op meerdere diensten.