Netflix steekt monsterbedrag in films en series

Netflix steekt monsterbedrag in films en series

En Netflix geeft enkele kijkcijfers prijs.

De afgelopen jaren spendeerde Netflix al vele miljarden aan nieuwe series en films. In 2017 was dat bijna 9 miljard dollar en verleden jaar kwam de betaalzender uit op ruim 12 miljard. In 2019 doet Netflix daar nog een schepje bovenop.

In 2019 wil Netflix maar liefst 15 miljard dollar uitgeven aan nieuwe content. Dit blijkt uit een financieel rapport van Netflix dat Variety heeft doorgespit. In 2020 stijgen de uitgaven naar bijna 18 miljard dollar, volgens BMO Capital Markets analyst Daniel Salmon.

Fortnite
Opvallend is dat CEO Reed Hastings zegt dat de grootste concurrentie niet wordt ondervonden van streamingdiensten als Amazon, Disney+ en Hulu. Eerder YouTube en de game Fortnite zorgen voor flinke concurrentie. Netflix wil zich onderscheiden met "een betere beleving, geen reclame, directe beschikbaarheid en waanzinnige content."

Bird Box
Ook meldde het rapport dat maar liefst 80 miljoen abonnees de film Bird Box hebben gezien in de eerste maand nadat de horrorthriller online ging. De series You en Sex Education bereikten ieder 40 miljoen Netflix'ers, de Spaanse soap Elite trok 20 miljoen kijkers en Bodyguard is door meer dan 10 miljoen geïnteresseerden gekeken.

Promotie
Overigens steekt Netflix ook flink wat miljarden in de promotie van het merk. Verleden jaar was dat nog bijna 2,4 miljard dollar en dit jaar mogen de reclamebureaus maar liefst bijna 3 miljard spenderen aan on- en offline reclame-activiteiten.

Een flinke prijsverhoging is klaarblijkelijk broodnodig om die extra content te realiseren.

NieuwsFilm

meest populair