Een oud interview, dat in 1980 door de Japanse regisseur Jun'ichi Yaoi georganiseerd werd met Kubrick over paranormale verschijnselen op de set van The Shining biedt namelijk antwoorden.
"ik heb dit proberen te vermijden, sinds de film uitkwam," aldus Kubrick. Die vervolgens begon uit te leggen hoe het einde gezien kan worden. Het idee is volgens de regisseur dat Bowman meegenomen wordt door "goddelijke entiteiten, wezens pure energie zonder vorm. Ze plaatsen hem in, wat je zou kunnen omschrijven als een menselijke dierentuin, waarin ze hem kunnen bestuderen. Zijn hele leven gaat vanaf dat punt door in die kamer. En hij heeft geen benul van tijd. Het lijkt gewoon te gebeuren, zoals je in de film ook ziet."
"Ze kiezen deze kamer, een weinig accurate weergave van Franse architectuur (bewust weinig accuraat), omdat een van hen dacht dat hij het misschien mooi zou vinden, maar daar niet zeker van was. Net zoals wij er niet zeker van zijn wat we in een dierentuin voor dieren moeten geven, zodat zij zich thuisvoelen."
"Hoe dan ook, op een gegeven moment zijn ze klaar met hem, zoals in zoveel mythen in alle culturen op de wereld wel gebeurt. Hij wordt veranderd in een soort superwezen en terug naar de aarde gestuurd, getransformeerd, en als een soort supermens. We hoeven alleen maar de raden wat er gebeurt als hij terugkeert. Dat is het patroon dat je in veel mythologie ziet en ook iets dat we willen impliceren."