Er zijn nog steeds enkele grote filmmakers actief die al tientallen jaren hooggewaardeerde films (en kaskrakers) afleveren. Misschien is Martin Scorsese wel het grootste voorbeeld. Zijn films kregen - van Alice Doesn't Live Here Anymore uit 1974 tot en met Silence uit 2016 - maar liefst 81 Oscarnominaties. In gesprek met Entertainment Weekly heeft de levende legende (opnieuw) flink wat commentaar op de huidige beleving van film. Hij noemde het zelf "de devaluatie van de cinema."
"Het kan allemaal worden samengevat in het woord 'content'. Al het filmmateriaal worden samengevoegd. Je hebt een foto, je hebt een tv-aflevering, een nieuwe trailer, je hebt een instructievideo over een koffiezetapparaat, je hebt een Super Bowl-commercial, je hebt Lawrence of Arabia, het is allemaal hetzelfde. Mensen kunnen een film uitzetten en direct doorgaan naar het volgende stukje content. Als er geen gevoel van waarde is bij een bepaalde film, dan kan het ingekort worden naar fragmenten en stukjes en daarmee wordt het vergeten."
Scorsese lijkt dus niet onder de indruk van de vele mediavormen, zoals het internet in het algemeen en content-platformen als YouTube en Netflix in het bijzonder. Het gemak waarmee mensen de platformen kunnen gebruiken, stoort de filmmaker duidelijk ook. Scorsese lijkt vooral te zeggen dat de ervaring van een bioscoopvertoning is ingeruild voor het snelle content-slurpen van de hedendaagse maatschappij.
Maar Scorsese krijgt ook de kriebels van de huidige manier van het beoordelen (en veroordelen) van films. Scorsese heeft weinig goede woorden over voor bijvoorbeeld Rotten Tomatoes en de vele (snelle) recensies voorafgaand aan de release van een film.
"De verschrikkelijke gedachte dat alle films, elk beeld er is om direct veroordeeld en verworpen te worden zonder dat het publiek de kans krijgt deze te zien. Tijd om de film te zien, om deze misschien te laten bezinken en misschien zelf een mening te vormen. Daarmee wordt de grootse kunstvorm van de 20e eeuw, de Amerikaanse kunstvorm, gereduceerd tot content. Je kent het verschil tussen een YouTube-video en de grootse Amerikaanse kunstvorm. Je reageert tegen de devaluatie van cinema en films door op te komen dagen."
Al met al lijkt Scorsese aanvullend te zeggen dat mensen meer tijd zouden moeten besteden aan het kijken van een film (in de bioscoop) en dat zij zich niet (teveel) moeten laten leiden door de vele recensies, of het verzameloordeel van bijvoorbeeld Rotten Tomatoes, Metacritic en Cinemascore.
Het is wel een beetje raar dat Scorsese nu zelf een film maakt met Netflix waar je zo lekker makkelijk van de ene film of serie naar een andere kunt hoppen.