Het Zuid-Koreaanse The Villainess is de nieuwe The Raid 2. Een Aziatische actiefilm met een nodeloos ingewikkeld verhaal dat goedgemaakt wordt door de keiharde, indrukwekkende en inventief gefilmde actiescènes. Waardoor de film toch intens en meeslepend is. Hollywood kan er nog een puntje aan zuigen.
De openingsscène van The Villainess is nu al berucht. In vier minuten moordt een jonge vrouw een hele drugsbende uit, in één shot geheel vanuit haar perspectief. Gefilmd met een Go-Pro camera voor vloeiende, snelle bewegingen om de scène zo kinetisch mogelijk te maken, inclusief verwijzing naar het beroemde gevecht met de hamer in Oldboy. Daarna wordt zij gearresteerd door de politie, maar stiekem naar een overheidsinstantie gebracht. Waar zij een face-lift krijgt, haar geheugen verliest en getraind wordt om tien jaar voor hen moorden uit te voeren. Tijdens haar training bevalt ze van een kind. Haar verleden lijkt ze geheel achtergelaten te hebben, totdat ze iemand moet vermoorden die ze in flitsen in haar geheugen ziet.
De resolutie van dat verhaal is onnodig gecompliceerd en tegelijk vrij simpel, en The Villainess had een eenvoudiger, korter verhaal kunnen gebruiken. Maar wat na afloop blijft resoneren zijn de actiescènes, in beeld gebracht zoals je nog nooit gezien hebt. Vooral de achtervolging/zwaardgevecht op motoren, gefilmd vanaf motoren, en het gewelddadige, intense slotakkoord.
Regisseur Jung Byung-gil is aanwezig bij de voorstellingen voor Q&A's.
Wanneer te zien
Donderdag 1 februari: 20:30 - 22:30 in Kino.
Vrijdag 2 februari: 22:15 - 01:05 in Het Oude Luxor.
Zaterdag 3 februari: 20:30 - 22:53 in LantarenVenster.
Kijk tijdens het festival op de speciale IFFR 2018 pagina voor meer verslaggeving.