De website Goop, een onderneming van actrice Gwyneth Paltrow, ligt weer eens onder vuur. Het online lifestyleplatform wordt door een consumentenwaakhond ervan beschuldigd haar bezoekers bewust te misleiden met valse verkooppraatjes. Paltrow reageert verbijsterd op de aantijgingen aan haar adres.
Paltrows bedrijf Goop heeft naast een blog ook een webshop. Op de site zijn vele producten te koop als kleding, parfum, verzorgingsartikelen en voedingssupplementen. De producten van Goop worden veelal gepresenteerd als verantwoord, gezond en natuurlijk. Paltrow is zelfs grotendeels gestopt met haar acteerwerk om zich bijna volledig te kunnen richten op haar onderneming.
Waakhond TINA (Truth In Advertising) is van mening dat veel van die beweringen op de website van Paltrow misleidend zijn en sterk reiken naar kwakzalverij. De organisatie beweert dat er meer dan vijftig niet wetenschappelijk onderbouwde claims in de webwinkel zijn aangetroffen. TINA heeft dan ook een officiële aanklacht ingediend tegen het populaire merk van Paltrow.
"Bij meer dan vijftig producten staat dat het desbetreffende product bepaalde symptomen van ziektes of aandoeningen - waaronder kanker, depressie en onvruchtbaarheid - kan voorkomen, behandelen of zelfs genezen, zonder dat daar het volgens de wet verplichte wetenschappelijk bewijs wordt bij geleverd," aldus TINA in een bijgevoegd statement.
Volgens een woordvoerder van Paltrows Goop is er echter niks aan de hand. "Wij vinden de beschuldigingen van de waakhond onredelijk en ongegrond. Hun beweringen zijn juist misleidend en wij proberen altijd onze informatievoorziening zo goed mogelijk te houden voor onze klanten. Daar hoort een proces van constant evalueren en verbeteren bij, dus dat zullen we nu ook zeker doen," aldus Goop in een officiële verklaring.
Het ene woord tegen het andere...
Gwyneth Paltrows bedrijf beschuldigd van ernstige kwakzalverij
Als is er niks aan het handje volgens de parttime actrice...