Gray werkte al eens samen met Weinstein aan zijn film The Yards, zeventien jaar geleden, toen Weinstein Gray verplichtte te gaan voor een ander einde. Gray kon uiteindelijk zijn eigen versie alleen nog uitbrengen op DVD, maar het is natuurlijk wel te begrijpen dat Gray hier niet erg blij mee was. Toen Weinstein dus eenmaal de rechten had gekocht voor The Immigrant, tevens geschreven door Gray, was de regisseur daar uiteraard niet erg enthousiast over.
''Harvey had de rechten gekocht de rechten zonder dat ik er ook maar iets van afwist, maar toen ik er eenmaal achter kwam vond ik het verschrikkelijk! Maar ik kon er niks meer aan veranderen''. Weinstein vroeg Gray uiteindelijk ook deze film aan te passen en zelfs bepaalde scenes te verwijderen: ''Ik stond voor een dilemma; of ik zou luisteren naar Harvey en mijn film verpesten, of mijn eigen versie handhaven maar dan wel het risico lopen dat mijn film misschien nooit de bioscoopzalen zou halen''.
''Weinstein wilde de film inkorten en gaan voor een andere eindscène, maar die beviel mij niet en ik zou dan ook alle negatieve kritiek over me heen hebben gekregen aangezien het publiek nooit zou beseffen dat dat einde niet mijn maar Weinstein's idee was. Ik besloot dus door te gaan met mijn eigen versie, wat niet erg goed in de smaak viel bij Harvey. Hij noemde het een egoïstische beslissing zonder enig commercieel inzicht''.
Toch bleek Gray grotendeels gelijk te krijgen; de film werd (redelijk) goed onthaald en won diverse filmprijzen, vooral voor hoofdrolspeelster Marion Cotillard, al was de film geen financieel succes.
Gray's eerstvolgende film, The Lost City of Z, verschijnt over een maand in de Nederlandse bioscopen.