EYE Filmmuseum brengt Howards End (1992), James Ivory's verfilming van E. M. Forsters gelijknamige roman, terug in de filmtheaters.
Anthony Hopkins, Helena Bonham Carter, Emma Thompson en Vanessa Redgrave spelen de hoofdrollen in dit kostuumdrama vol liefdesverwikkelingen en onderhuidse klassenconflicten aan de vooravond van WO I. De film toucheerde maar liefst negen Oscarnominaties en verzilverde er drie, waaronder die voor Beste Actrice. De heruitbreng valt samen met de 25ste verjaardag van de film, die onlangs digitaal werd gerestaureerd (4K).
Emma Thompson speelt Margaret Schlegel, een vrouw uit de middenklasse die trouwt met de in zijn gevoelsleven nogal geremde weduwnaar Henry (Anthony Hopkins), een meer dan bemiddelde zakenman. Henry is ''terribly old fashioned'', Margaret een moderne vrouw die voor haar gevoelens uitkomt, ook al is haar huwelijk een nogal bizar verstandsarrangement.
Wat volgt is een beklemmende vertelling over rivaliserende families, liefdesverwikkelingen, het behoud van een landgoed - Margaret erft Howards End na het overlijden van Henry's eerste vrouw - en klassentegenstellingen in het Edwardiaanse tijdperk.
Bekijk de afbeelding
Howards End is een stijlvol, scherp portret van het Engeland rond 1910, een strenge standenmaatschappij waar de sociale afkomst de koers van levens bepaalt. De film werd genomineerd voor negen Oscars, waarvan er drie werden verzilverd (beste art-direction, beste vrouwelijke hoofdrol en beste niet-originele scenario). Emma Thompson won ook een Golden Globe voor haar vertolking van de rol van Margaret Schlegel, Helena Bonham Carter kreeg een BAFTA Award voor beste vrouwelijke bijrol.
Restauratie
De 4K-restauratie werd ondernomen op basis van het originele cameranegatief en de magnetische soundtrack - beiden zijn bewaard zijn gebleven in het archief van het George Eastman Museum. Audio Mechanics tekende voor de restauratie van de soundtrack en voor de kleurcorrectie was de firma DeLuxe Restoration verantwoordelijk. Regisseur James Ivory en cameraman Tony Pierce-Roberts traden op als supervisor. De presentatie van de in volle luister herstelde film vond vorig jaar plaats in het Cannes Classics-programma van het Cannes-filmfestival.
De digitale restauratie van James Ivory's moderne klassieker kwam tot stand op initiatief van filmproducent en cinefiel Charles S. Cohen. Hij verwierf de rechten van Ivory's films in de Merchant Ivory Library. De producent wil de 21 films en negen documentaires restaureren en heruitbrengen onder de vlag van Cohen Film Collection. Cohen richt zich onder meer op de geschiedenis van de vroeg 20ste-eeuwse cinema en bezit de wereldwijde rechten van de verzamelde werken van Buster Keaton en de films van D.W. Griffith.
Bekijk de afbeelding
Over de regisseur
De films van James Ivory (VS, 1928) zijn al lange tijd niet meer te zien geweest in de Nederlandse bioscoop. Ivory werd vooral bekend door zijn jarenlange samenwerking met scenarioschrijver Ruth Prawer Jhabvala en de Indiase producent Ismail Merchant; zijn eerste films maakte Ivory in India, met het werk van Satyajit Ray and Jean Renoir als belangrijke invloeden op de achtergrond.
Met Merchant richtte Ivory in 1961 Merchant Ivory Productons op. De naam werd al gauw synoniem met fraai vormgegeven producties (vaak met weinig budget), sterke acteerprestaties en stijlvol camerawerk. Ivory verwierf met name faam door zijn adaptaties van het werk van de Engelse en Amerikaanse schrijvers Henry James (The Europeans, 1979), E.M. Forster (A Room with a View, Maurice - beiden uit 1987) en Jean Rhys (Quartet, 1981). Ook verfilmde hij werk van de Japanse romanschrijver Kazuo Ishiguro (The Remains of the Day, 1993).