Lemon opende gisteren het Internationaal Film Festival Rotterdam (IFFR), nadat festivaldirecteur Bero Beyers het festival inleidde en een aantal gerenommeerde gasten introduceerde. Zijn politiek getinte inleiding was levendig en leuk, de film een stuk minder. De aparte komedie bevat wel af en toe goede grappen, maar de manier waarop ze gebracht worden werkt vaak niet.
Soms ligt dat aan de timing, soms aan de montage. die regelmatig geen ruimte laat voor een dialoog om te blijven hangen, maar abrupt wegsnijdt na een opmerking die als grap bedoelt lijkt. Soms ligt het aan de zaal. De Grote Zaal van de Doelen, waar de officiële opening plaatsvond, is een grote theaterzaal waarin het geluid van de film flink galmt. Het hier en daar al theatrale een knullige karakter van hoe een aantal acteurs hun dialogen uitspreken, wordt daardoor versterkt.
De bewust ongemakkelijke humor bleef daardoor vooral ongemakkelijk in plaats van grappig. Lemon heeft allicht een andere setting nodig om tot zijn recht te komen. Eentje met beter geluid en minder druk als openingsfilm. Gisteravond lukte dat slechts mondjesmaat. De regisseur en haar man (co-scenarist en hoofdrolspeler) vertelden nog na afloop op het podium hoe moeilijk het was om dit soort vreemde komedies te maken, maar de kwaliteit zou daar ook een rol bij kunnen spelen.
Desalniettemin leek de film het goed te doen tijdens de openingsavond. Er werd heel wat gelachen inde zaal, waar zich een aantal grote namen bevonden. Toen Bero Beyers hen uitlichtte en er een spotlight op hen gericht werd, kreeg de Hongaarse regisseur Béla Tarr het grootste applaus. Vandaag geeft hij een masterclass om 15:00 in de Doelen, en daarna zal hij nog in EYE in Amsterdam te vinden zijn, waar momenteel een tentoonstelling aan hem is gewijd.
Om 16:00 vandaag zal Barry Jenkins in KINO eveneens een masterclass geven, en hij was gisteren ook aanwezig. Zijn Moonlight is net voor acht Oscars genomineerd, en zijn hele oeuvre aan speelfilms en shorts is te zien op het IFFR. Andere aanwezigheden waren onder meer Charles Burnett, en Ernest Dickerson, wiens Double Play morgen in aanwezigheid van Koning Willem IV zijn wereldpremière beleeft.
Kijk tijdens het festival op de speciale IFFR 2017 pagina voor meer verslaggeving.