Netflix heeft tien keer zoveel Nederlandse abonnees als Videoland

Netflix heeft tien keer zoveel Nederlandse abonnees als Videoland

En groeit wereldwijd met 7 miljoen abonnees.

Netflix heeft wereldwijd flinke groei doorgemaakt het afgelopen kwartaal, groter dan ooit tevoren zelfs. Internationaal nam het aantal abonnees toe met 7,05 miljoen mensen, veel meer dan de 5,2 miljoen die het bedrijf er verwacht had. Ook in Nederland groeide het bedrijf flink en heeft het nu tienmaal zoveel abonnees als de grootste lokale concurrent, Videoland.

Netflix v Videoland


Eerst maar eens die Nederlandse strijd. Volgens Telecompaper heeft Netflix in Nederland meer dan twee miljoen betalende abonnees. Dat is meteen een kwart van alle huishoudens in het land en veel meer dan concurrent Videoland. Dat heeft er zo'n 200.000 en is in handen van RTL. Verder zit NLZiet, de dienst van NPO, RTL en SBS op 100.000 abonnees. Hoeveel betalende klanten Amazon Prime Video in Nederland heeft is nog niet bekend, dat werd pas afgelopen december gelanceerd en heeft nog geen groot aanbod.

Wereldwijd

Gisteren onthulde Netflix tegenover CNBC een flink aantal extra abonnees te hebben gekregen afgelopen kwartaal. Het bedrijf kreeg 1,93 miljoen nieuwe klanten in de Verenigde Staten en in de rest van de wereld nog eens 5,12 miljoen. Dat terwijl analisten verwacht hadden dat Netflix wereldwijd juist minder zou groeien door de concurrentie van Amazon Prime Video, dat nu ook wereldwijd beschikbaar is.

Het totale aantal abonnees van Netflix gaat met deze groei gestaag richting de 100 miljoen. Op dit moment heeft de dienst er 93,8 miljoen en gaat het naar verwachting - mits de groei aanhoudt - dit jaar voorbij die magische grens. Toch is de concurrentie groot, zo doet YouTube het nog altijd beter dan Netflix en weet ook Facebook steeds beter te scoren met zijn video's. En er is de te verwachten concurrentie van Apple, die aan zijn muziekstreamingdienst ook beeldmateriaal wil toevoegen.

Heel veel eigen content

De vraag is dus ook of Netflix uiteindelijk de marktleider kan blijven. Waar bedrijven als Amazon en Apple zich met heel veel uiteenlopende diensten bezighouden, hebben zij ook grote budgetten om de concurrentie met bijvoorbeeld Netflix aan te gaan. Dat terwijl het aanbieden van streaming de enige dienst is die Netflix biedt. Het zou dus kunnen dat andere bedrijven de langste adem blijken te hebben.

Toch hoopt Netflix klanten te blijven trekken met extra aanbod. Netflix gaat komend jaar nog eens een miljard dollar extra steken in de productie van eigen content. In 2017 gaat er dus zo'n 6 miljard dollar zitten in eigen films en series, waarmee het meer dan 1.000 uur aan nieuw materiaal wil produceren.

NieuwsFilm

meest populair