Blu-Ray Review: Alice Through the Looking Glass

Wat matig vervolg, uitstekende Blu-ray uitgave.

Regie: James Bobin | Cast: Mia Wasikowska (Alice Kingsleigh), Johnny Depp (Hatter Tarrant Hightopp), Helena Bonham Carter (Iracebeth), Anne Hathaway (Mirana), Sacha Baron Cohen (Time), Rhys Ifans (Zanik Hightopp), Matt Lucas (Tweedledee/Tweedledum), Alan Rickman (Absolem), e.a. | Speelduur: 113 minuten | Bioscooprelease: 26.05.2016 | Recensie FT: 2,5 ster

Na het enorme succes van Alice in Wonderland die in 2010 flink profiteerde van de 3D-hype en de aftrap was van een waslijst live-action sprookjesfilmsk was het wachten op een vervolg. Walt Disney deed er maar liefst zo'n 6 jaar over om Alice Through the Looking Glass naar het witte doek te brengen. Mogelijk verwachtte de studio een zelfde succes, maar het miljard kwam niet eens in zicht. De film van James Bobin bleef steken op slechts $300 miljoen en mag een flop genoemd worden.

In Through the Looking Glass is Alice (FT Ster = 5,3) terug in Londen. Ze volgt een vlinder door een magische spiegel en die leidt haar naar een bijzondere wereld van Underland. Daar wordt ze herenigd met haar oude vrienden het Witte Konijn, Absolem, de Cheshire Cat en Mad Hatter. De Mad Hatter is echter steeds een schim van zichzelf: hij heeft zijn fantasie en dwaasheid verloren. De White Queen vertrouwt daarom Alice toe op een missie om terug te gaan in het verleden om de Mad Hatter in een race tegen de Tijd te redden voordat alles te laat is.

Film: Alice Through the Looking Glass | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: oktober 2016 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (1.85 : 1) | Geluid: Engels DTS-HD 7.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | EAN: 8717418489106 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | Met dank aan: The Walt Disney Company

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Alice Through the Looking Glass zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. De disc start op met de taalselectie. Na het Disney logo volgen previews van Beauty and the Beast en Finding Dory. Er kan ook in één keer doorgeklikt worden naar het geanimeerde hoofdmenu, met het bonusmateriaal, scèneselectie en de set-up.

Beeld

Walt Disney doet het opnieuw! De beeldkwaliteit van deze Blu-ray uitgave is namelijk voortreffelijk aangezien op alle fronten wordt overtuigd. De scherpte is prachtig en de kleuren zijn enorm rijk en dit zorgt ervoor dat je de fantasierijke omgevingen zeer gedetailleerd kan beleven. Ook de visuele effecten komen doorgaans zeer sterk uit de verf. Deze schijf is simpel gezegd een voorbeeld voor alle distributeurs. Prachtig beeld!

Geluid

Walt Disney blijft zich voorlopig richting op de DTS-HD 7.1 tracks. Helemaal niet verkeerd, maar de liefhebbers zitten mogelijk al te wachten op een Atmos-track. Desondanks ook op dit punt veel lof. Het geluid klinkt vol en overtuigend. Surround effects gaan vloeiend door de huiskamer en de muziek van Danny Elfman (Oz the Great and Powerful, Avengers: Age of Ultron) is sterk aanwezig. De dialoog blijft uiteraard prima te volgen. Ook op dit punt dus volop genieten geblazen!

Bonusmateriaal

Behind the Looking Glass: De meest omvangrijke featurette op de schijf. In een kleine 10 minuten wordt er stilgestaan bij het personage Alice Kingsleigh, breder dan alleen in de films. Ook wordt er gekeken naar de realisatie van de nieuwe film en daarmee is deze featurette de snelle Making of.

A Stitch in Time: Costuming Wonderland: Colleen Atwood was verantwoordelijk voor de kostuums. In zo'n 4 minuten wordt er een blik geworpen op dit belangrijke element uit een sprookjesfilm.

Characters of Underland: In een kleine vijf minuten een blik op een aantal personages.

Time On...: Een zeer kort filmpje waarin Time iets zegt over de film. Iets wat uiteraard wel aan Sacha Baron Cohen overgelaten kan worden.

Alice Goes Through the Looking Glass: A Scene Peeler: Opnieuw een flits, dit keer met regisseur James Bobin die inzoomt op de belangrijkste scène van de film, met beelden van achter de schermen en de eindscène.

Alice Goes Through Time's Castle: A Scene Peeler: In anderhalve minuut wordt er stilgestaan bij de scène waarin Alice het kasteel van Time bezoekt. Ook weer met Bobin en beelden van achter de schermen.

Deleted Scenes: Vijf verwijderde scènes, ook te bekijken met audiocommentaar van de regisseur. De titels zijn: Alice's Bedroom and the Rabbit Hole, Alice Tackles Hamish, Time Comforts Racie in the Sitting Room, Racie in the Castle en Time Can't Follow Alice. Aardig.

Overig: En dan is er nog een track met audiocommentaar van James Bobin, de muziekvideo 'Just Like Fire' van Pink en een snelle making of daarvan.

Voor de liefhebbers van het boek, op een basic Blu-ray uitgave

Net als de voorganger is Alice Through the Looking Glass geen enorme hoogvlieger en licht de nadruk op de visuele effecten. Heb je van het eerste deel genoten, dan kan deze je waarschijnlijk ook wel vermaken, met prima rollen van Wasikowska, Depp en ook zeker Sacha Baron Cohen. Deze Blu-ray uitgave van Walt Disney is uiteraard weer van een uitstekende kwaliteit. Het bonusmateriaal is wel wat karig / weinig diepgaand.