Blu-Ray Review: Captain America: Civil War

En daar is de nieuwe Spider-Man!

Regie: Anthony Russo | Joe Russo | Cast: Chris Evans (Steve Rogers / Captain America), Robert Downey Jr. (Tony Stark / Iron Man), Scarlett Johansson (Natasha Romanoff / Black Widow), Sebastian Stan (Bucky Barnes / Winter Soldier), Anthony Mackie (Sam Wilson / Falcon), Jeremy Renner (Clint Barton / Hawkeye), Paul Bettany (Vision), Daniel Brühl (Zemo), Chadwick Boseman (T'Challa / Black Panther), Tom Holland (Peter Parker / Spider-Man), Don Cheadle (Lt. James Rhodes / War Machine), e.a. | Speelduur: 147 minuten | Bioscooprelease: 28.04.2016 | Recensie FT: 4 sterren

Na het toch wat wisselend ontvangen Age of Ultron kregen we dit jaar een nieuwe Avengers-film te zien. De enige ontbrekende namen waren Hulk en Thor, maar voor de rest was iedereen aanwezig inclusief de nieuwkomers Spider-Man en Black Panther. De Russo's leverden een puik superheldenspektakel op met niet alleen een geweldige scène op het verlaten vliegveld, maar ook een mooie clash tussen de titanen Captain America en Iron Man. En ja, het was opnieuw een doorslaand succes voor Marvel Studios.

In het $250 miljoen kostende Captain America: Civil War (RT = 90%, IMDb = 8,0), met een opbrengst van $1,2 miljard mogelijk de financieel succesvolste film van 2016, komen de helden onder politieke druk te staan, waardoor The Avengers onder toezicht van gecontroleerd beleid te werk moeten gaan. Door deze nieuwe situatie worden The Avengers gedeeld in twee: het ene team wordt geleid door Captain America. Zij willen dat The Avengers de kans krijgen de mensheid te beschermen zonder de bemoeienis van de overheid. Daartegenover staat Tony Stark met zijn verrassende beslissing om de overheid te steunen.

Film: Captain America: Civil War | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: oktober 2016 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.39 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD MA 7.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands | EAN: 8717418475352 | Ook verkrijgbaar op: Dvd | 3D Blu-Ray | Met dank aan: Walt Disney Home Video

De schijf van deze Blu-Ray uitgave van Captain America: Civil War zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. De disc start op met de taalselectie en daarna volgt het geanimeerde Marvel Studios logo. Er zijn geen trailers waardoor redelijk snel het hoofdmenu in beeld verschijnt, uiteraard vooral om de bonus features te bekijken.

Beeld

Walt Disney laat ons opnieuw genieten van een prachtige transfer. Het beeld is daadwerkelijk van topkwaliteit. Naast een haarscherp beeld, zonder enige filmruis, zijn de kleuren strak en realistisch en laten de donkere scènes een uitstekende indruk achter. De visuele effecten zijn ook van een hoog niveau, zeker als je je realiseer dat het pak van Black Panther grotendeels CGI zijn. Gelukkig is het niet geheel een VFX-feestje geworden. Er is genoeg ruimte voor 'normale' actiescènes. Echt een fantastisch beeld!

Geluid

Ondanks dat de audiofielen een Atmos track zouden verwachten, houdt Disney het (voor eigenlijk al hun grote uitgaven) bij een DTS-HD 7.1 track. De herkenbare muzikale ondersteuning van Henry Jackman (Kingsman: The Secret Service) knalt door de speakers en er zijn veel surround effects en omgevingsgeluiden te horen tijdens de actiescènes, uiteraard via de surround speakers. Denk dan niet alleen aan de vliegveldscène, maar ook aan de achtervolging met Black Panther en uiteraard de stevige vechtscène aan het einde van de film.

Bonusmateriaal

Walt Disney heeft een nette reeks extra's op de schijf gezet. Dit keer valt met name de tweedelige Making of op.

>> United We Stand, Divided We Fall - The Making of Captain America: Civil War - Part 1 en Part 2: Overduidelijk de hoofdmoot van het bonusmateriaal. In twee hoofdstukken wordt de making of in beeld gebracht. Het eerste deel zoomt onder meer in op de comics, de vele personages en de stunts. Het tweede deel staat bij verschillende onderdelen stil, onder meer over het aandeel van Spider-Man en Black Panther. In zijn geheel duurt 'United We Stand, Divided We Fall' ruim drie kwartier.

>> Deleted & Extended Scenes: Er zijn slechts vier verwijderde scènes te zien. Deze zijn al (grotendeels) online verspreid. Er is een verlengde scènes van de begravenis van Peggy Carter, een scène waarin Zemo Doctor Broussard ontmoet, een scène met Black Panther en Black Widow en als laatste een nog niet geheel afgeronde extra scène op het vliegveld.

>> Overig: En dan is er nog een diepgaande track met audiocommentaar met de Russo's en schrijvers Christopher Markus en Stephen McFeely, de altijd aanwezige Gag Reel en een blik op de eerstvolgende MCU-titel met de sneak peek Open Your Mind: Marvel's Doctor Strange.

Superheldenspektakel van de bovenste plank; mooie Blu-ray uitgave

Ben je al fan van het Marvel Cinematic Universe dan zal je Civil War waarschijnlijk zien als één van de hoogtepunten uit de franchise. Ben je nog niet zo bekend met de films, dan zal het geheel waarschijnlijk wat moeilijk te volgen zijn. Ondertussen kunnen de films en zeker deze Avengers 2.5 niet meer als losstaande verhalen gezien worden. Op naar Doctor Strange! Deze Blu-ray uitgave is in beeld en geluid uitstekend. De extra's zijn een mooie toevoeging.