Warcraft: The BeginningBekijk de afbeelding
Regie: Duncan Jones | Cast: Travis Fimmel (Anduin Lothar), Toby Kebbell (Durotan), Paula Patton (Garona), Ben Foster (Medivh), Dominic Cooper (Llane Wrynn) e.a. | Scenario: Duncan Jones, Charles Leavitt e.a. | Speelduur: 123 minuten | Genre: Actie, Avontuur, Fantasy | Kijkwijzer: 12
In Warcraft: The Beginning wordt het koninkrijk Azeroth en haar bevolking bedreigd door de komst van gevaarlijke en gewelddadige Orcs. Zij zijn op zoek naar een nieuw gebied voor hun volk, omdat hun eigen land vernietigd is. Wanneer er een verbinding ontstaat tussen de werelden van de mensheid en de Orcs, zal één van twee volledig verdwijnen en uitsterven. Twee helden, afkomstig uit de twee verschillende werelden, staan tegenover elkaar om te vechten voor de redding van hun eigen toekomst en nageslacht.
Ontwikkeling
Warcraft: The Beginning werd in mei 2006 aangekondigd, maar Blizzard had het gevoel dat de film teveel zou gaan lijken op Lord of the Rings en moest dus grote veranderingen aanbrengen in het verhaal van de film. Dat leidde ertoe dat deze in plaats van 2009, naar 2011 uitgesteld werd. Tijdens de Comic-Con van 2011 werd echter gezegd dat de film alsnog uitgesteld werd.
In die tijd besloot Uwe Boll een bod uit te brengen op de film, maar Blizzard weigerde dat. In plaats daarvan zou Sam Raimi de film regisseren, maar ook hij stapte uit het project. In januari 2013 werd Duncan Jones aangetrokken voor de film, maar hij was niet blij met het script. De mensen waren de goeieriken en de monsters de slechteriken, vertelde Jones destijds, waarop hij besloot het compleet om te gooien. In juli 2013 werd echter al een concept-trailer vertoond, waarop de casting kon beginnen.
De productie werd in januari 2014 opgenomen, en de opnames werden in mei 2014 afgerond. Vervolgens is er twintig maanden, een bizar hoog aantal, besteed aan de post-productie. De reden daarvoor? De CGI moest compleet verbeterd worden.
Mocht je trouwens niet bekend zijn met de mythologie, kan wat opheldering fijn zijn. Bekijk daarvoor onze special over de mythologie.
Eerste reacties
Hoe erg Duncan Jones ook zijn best heeft gedaan, het lijkt erop dat Warcraft niet honderd procent goed ontvangen wordt. Op RottenTomatoes zijn zoals gebruikelijk weer flink wat recensies verzameld en daaruit blijkt dat de film een amusant product is geworden, dat net iets teveel probeert op te bouwen. Daardoor lijkt t soms nog het meeste op de verdoemde Hobbit-films van regisseur Peter Jackson. Tegelijk zien recensenten wel dat Jones zijn best heeft gedaan de film zoveel mogelijk ziel te geven en dat is knap evenals de zeer sterke visuele effecten van ILM.
Box office prestaties
Als Warcraft een jaar of vijf geleden gemaakt zou zijn, had Blizzard hoe dan ook een groot publiek gehad. Maar de games zijn minder populair dan vroeger en dat zal zijn reflectie vinden in de prestaties van de film. Verwacht wordt een openingsweekend van 35 miljoen dollar, en een totale opbrengst van 80 miljoen dollar in de Verenigde Staten. Dat is niet heel veel voor een film van dit statuur en met een prijskaartje van 160 miljoen dollar.
De verwachting is wel dat de film het internationaal beter gaat doen dan in de Verenigde Staten. Er zouden in de rest van de wereld miljoenen meer verdiend worden, genoeg om de film winstgevend te maken. Er wordt verwacht dat de film zon vijfhonderd miljoen dollar verdient.
Trivia
Het oorspronkelijke scenario van de film zou erg eenzijdig zijn en de Orcs als slechteriken hebben afgeschilderd. Zou oorspronkelijk in december 2015 uitkomen, maar werd wegens de hevige concurrentie van Star Wars: The Force Awakens flink uitgesteld. De opnames namen 123 dagen in beslag.