Interview met Doug Jones

Interview met Doug Jones

FilmTotaal sprak tijdens Dutch Comic Con met de grime-acteur over zijn rollen in Hellboy en Pan’s Labyrinth én over Guillermo del Toro’s mysterieuze nieuwe project.

Zijn gezicht zul je misschien niet snel herkennen, maar dat neemt niet weg dat zijn rollen wereldwijd worden omarmd. Acteur Doug Jones staat bekend om zijn werk onder dikke lagen make-up en protheses. Denk aan Abe Sapien in de twee Hellboy-films of de faun en de bleke man in Pan’s Labyrinth. Jones loopt dit weekend rond op Dutch Comic Con in de Utrechtse Jaarbeurs en nam de tijd om met FilmTotaal te praten. Over de fantasiewezens die hij speelde én die hij nog gaat spelen. “Ik mag nog niet te veel verklappen, maar deze zomer ga ik een nieuwe film met Guillermo del Toro draaien.”

Hoe is de Nederlandse Comic Con vergeleken met de San Diego-editie?
De Comic Con in San Diego is de moeder van alle Comic Cons. De grootste en het meest door Hollywood gedreven. Alle filmstudio’s en televisienetwerken promoten hun aankomende projecten. Conventies zoals hier in Nederland zijn leuk omdat het meer om de fans draait. Je ziet meer cosplayers en andere enthousiastelingen voor strips, scifi, fantasy en horror. Het gaat niet alleen om films en televisie maar ook om waar het allemaal mee begon, de strips zelf.

Merk je dat er fans speciaal voor jou komen?
Jazeker. Ik acteer nu dertig jaar en in die tijd heb ik in allerlei verschillende genres gewerkt: horror, fantasy, sciencefiction, stripverfilmingen binnen zowel het Marvel- als het DC-universum. Dus of een conventie nou meer gericht is op horror of op sciencefiction, ik voel me er relevant. Dat is heel leuk om op te merken.

De meeste mensen zullen je kennen als de man die veel met monstermaskers en grime werkt. Vind je het vervelend om in zo’n hokje gestopt te worden?
Sommige acteurs vinden het verschrikkelijk om gezien te worden als één bepaald type, maar ik zie het als een zegen om überhaupt als iets gezien te kunnen worden. Er zijn genoeg acteurs die niet eens werk hebben, zo begon ik zelf ook. Dus om nu geclassificeerd te worden als een bepaald soort acteur is geweldig, mensen gaan daar speciaal naar zoeken. En nu ik dit al zolang doe, word ik ook geholpen om daarbuiten te komen. Tegenwoordig word ik vaker dan ooit gecast voor films met m’n eigen gezicht. Juist door dat hokje kan ik nu meer doen en kijken of m’n fans daar ook in mee blijven gaan. En dat werkt, dus daar ben ik heel blij mee.


In hoeverre heb je zelf zeggenschap over de fantasiefiguren die je speelt?
Ik ben er niet vanaf het begin bij betrokken, eerst worden er concepttekeningen gemaakt. Die gaan vervolgens naar de grime-ontwerpers en ergens op dat punt word ik ook gebeld. Mijn taak is dan om voor mezelf uit te maken wat mijn karakter precies is, waar ze vandaan komen, welke rol ze spelen in het verhaal en met andere personages. Dan bespreek ik dat met de regisseur, zoals Guillermo del Toro. Hij zit vol met ideeën, maar het kan ook dat ik zelf iets invul. De enige aanwijzing die hij me voor de faun in Pan’s Labyrinth gaf, was om naar het achtereind van een boerderijdier te kijken. Hoe dat beweegt, hoe hun hoeven op de grond staan, hoe ze vliegen van zich af schudden. En toen wenste hij me veel succes, haha. Over het grime-ontwerp heb ik minder te zeggen. De beste artiesten ter wereld zitten daarachter, dus daar hoef ik me ook echt niet tegenaan te bemoeien.

Hoe is grime in de afgelopen dertig jaar veranderd?
Het materiaal wordt steeds beter, ieder jaar worden er weer nieuwe dingen uitgevonden. Door de airbrush gaat alles bijvoorbeeld veel sneller. Latex schuimrubber was het vroeger helemaal, tegenwoordig wordt siliconen veel meer gebruikt. Dat voelt vleziger en reageert heel goed op bewegingen. Maar het grootste verschil is dat visuele effecten zo vooruit zijn gegaan. Eerst dachten we dat het alles zou overnemen, maar je merkt toch dat compleet digitale personages minder goed aankomen bij kijkers. Mensen willen nou eenmaal naar andere mensen kijken, dat is onze natuur. Zelf vind ik de mix het mooiste: dat de computer bijvoorbeeld Abe Sapien in Hellboy knipperende ogen geeft, of mijn been verandert in de poot van de faun in Pan’s Labyrinth.

Hoe kijk je dan aan tegen performance-capture van bijvoorbeeld Andy Serkis in Planet of the Apes? Is dat ook nog steeds zo’n mix?
Dat staat op zichzelf. Ik heb Andy Serkis onlangs eindelijk eens ontmoet, nadat we jaren alleen van elkaar hadden gehoord. We waren het erover eens dat we allebei gewoon acteurs waren, met het enige verschil dat mijn make-up erop gaat voordat de camera begint te draaien en zijn make-up erna, om het even simpel te zeggen.

Zou je het zelf willen proberen?
Zeker, als dat me zou worden aangeboden, zou ik het zeker willen ontdekken. Dat is tot nu toe niet gebeurd, en dat vind ik ook geen punt. Bij mij denken mensen aan de man op wie je dingen kunt lijmen, bij Andy als de man die je in de computer stopt. We zijn geen concurrenten van elkaar.


Je zei dat digitale personages minder goed aankomen bij kijkers. Vind je dat ook het geval bij de huidige performance-capture?
(twijfelt even) Ja... Maar dat is mijn persoonlijke mening. Andy Serkis staat veruit bovenaan, maar bij andere CGI-personages krijg je wel eens het gevoel dat je naar een computerspel zit te kijken. Andy en de mensen van WETA-digital staan daarboven. Gollum in The Lord of the Rings, of King Kong, dat is zo geavanceerd dat er echt emotie doorheen komt. Maar dat zijn uitzonderingen. Als de technologie zich verder die kant op ontwikkelt, zal het publiek het ook meer omarmen denk ik. Maar voor nu zijn kijkers nog best kieskeurig.

Waar ben je momenteel mee bezig?
Een geheim project van Guillermo del Toro, we zitten nu in de voorbereiding. Iets compleet nieuws, dus geen Hellboy 3. Er zit in ieder geval een schepsel in, dus we zijn al begonnen met de grime-tests. Komende zomer gaan we filmen in Toronto.

Is er al een titel? En een cast?
De titel weet ik, maar dat mag ik nog niet zeggen helaas. Ze zijn nu bezig met casten. Ik was de eerste omdat ze al ver van tevoren moesten beginnen aan het wezen dat ik ga spelen. Sally Hawkins is inmiddels bevestigd en er wordt nog overlegd met Octavia Spencer.

Lees hier iets, maar niet veel meer over het nieuwe project van Del Toro.

Hoe zit het met Hellboy 3?
Ik weet het niet. Ik denk dat het budget te groot is en geen studio het aandurft. Iedereen wil in ieder geval graag weer meedoen. En als er van de creatieve kant geen problemen zijn, gaat het meestal om geld.

En Guillermo del Toro’s versie van Frankenstein..?
Ah hou op, ik zit daar nu al acht jaar op te wachten! Hij zit nog steeds in de ontwikkelingsfase. Ik hoop zo dat het doorgaat. Die rol is echt een droom voor me.

NieuwsFilm

meest populair