Regie: Florian Heinzen-Ziob & Georg Heinzen | Cast: Sheikh Rehman, Najma Loynmoon e.a. | Speelduur: 95 minuten | Jaar: 2015
Vroeger waren in India de filmposters, die je ter promotie buiten bioscopen ziet, nog schilderijen. Nu zie je dat nog zelden, posters produceren is goedkoper. De schilders die verantwoordelijk waren voor die mooie platen zijn daardoor een uitstervend ras geworden. S. Rehman is er daar één van, die voor de Alfred Talkies bios in Mumbai nog wekelijks een nieuw schilderij maakt.
Rehman volgt in de voetstappen van zijn vader, die volgens hem nog een echte kunstenaar was, terwijl hijzelf naar eigen zeggen slechts doet wat het publiek, de producenten en de bios willen. Maar eigenlijk drukt hij toch ook zijn stempel op bijvoorbeeld hoe de hoofden van de sterren worden weergegeven, alleen al met zijn aparte kleurkeuzes. Rehman zou eigenlijk ook heel graag erkend worden als kunstenaar, een levenslang gebrek aan erkenning frustreert hem. Original Copy volgt hem terwijl hij met zijn drie assistenten een schilderij maakt, en laat zien dat hij wel degelijk echt een artiest is.
Daarnaast vertelt de documentaire het bijzondere verhaal van de Alfred Talkies, gerund door eigenares Najma Loinmoon en familie. Niet alleen heeft ze het moeilijk gehad in de business als vrouw, maar de bioscoop bedient ook een zeer specifieke niche die elke maand verlies oplevert: Alfred Talkies vertoont uitsluitend Bollywoodfilms uit de jaren negentig, en dan niet eens met de grootste sterren uit die tijd. Elke week een andere film, in de enige zaal in de bios. Loinmoon en co. zien hun werk als een nodige maatschappelijke functie, die ze moeten vervullen. Daarbij komt dat het personeel als een familie is, die in leven en werk moet gehouden worden. Original Copy biedt een bijzondere kijk op twee fascinerende, verdwijnende aspecten de Bollywood filmcultuur waar je zelden iets over hoort of leest.
[rating 4]
Kijk tijdens het festival op de speciale IFFR 2016 pagina voor meer verslaggeving, en op de overzichtspagina voor de films die we gezien en beoordeeld hebben.