Een nieuw IFFR in 2016!

Een nieuw IFFR in 2016!

Met een nieuwe directeur, een nieuwe aanpak en een nieuwe vorm van verslaggeving door FT



De 45ste editie van het Internationaal Film Festival Rotterdam gaat vanavond weer van start met openingsfilm Beyond Sleep, en eindigt over anderhalve week met slotfilm The Childhood of a Leader. Hoewel het festival minder films dan vroeger vertoont, zijn er nog altijd honderden titels om uit te kiezen om de koudste periode van het jaar in de bios door te brengen.

Het IFFR heeft een nieuwe directeur, Bero Beyer, en met hem zijn een aantal veranderingen meegekomen. De website is vernieuwd voor mobiele apparaten, maar helaas minder overzichtelijk, op welke machine dan ook. Het Daily Tigerkrant keert dit jaar niet terug, vervangen door een glossy magazine dat eenmalig aan het begin van het festival wordt gedistribueerd. Het programma is zoals altijd opgedeeld in een aantal secties. Dit jaar zijn er vier secties, met elk een eigen kleur (Bright Future, Voices, Deep Focus & Perspectives), die weer uit een aantal deelprogramma's bestaan. Eigenlijk is dat vooral een cosmetische verandering, met nieuwe namen voor vaak al bekende programma-onderdelen. Soms betreft het zelfs de terugkeer van een oud fenomeen: het onderdeel 'Genre DNA' heeft bijvoorbeeld veel weg van het jarenlang verdwenen 'Rotterdammerüng'.

Aan die trend doet Filmtotaal dit jaar mee in de verslaggeving van het festival, door een oude aanpak als nieuw te presenteren. Na jarenlang dagelijkse verslagen te presenteren die elk een paar korte filmbesprekingen bevatten, keert Filmtotaal in 2016 terug naar het dagelijks plaatsen van enkele losse, korte recensies, zoals we ooit iets meer dan tien jaar terug begonnen met het verslaan van het IFFR. Daarnaast presenteren we dagelijks een filmtip, die op die dag in Rotterdam te zien is. Zo hebben wij net als het festival iets ouds en iets nieuws, maar vooral aandacht voor veel mooie, leuke, spannende en af en toe moeilijke films.

Net zoals Bero Beyer minder films liet programmeren dit jaar om de films die wel draaien meer aandacht te kunnen geven, hopen wij dat dankzij onze nieuwe aanpak de recensies van de films beter te vinden zijn. Daarbij zal er aandacht zijn voor zowel grote films als The Assassin (de nieuwe Hou Hsiao-Hsien waarvoor hij de regisseursprijs in Cannes won), Anomalisa (nieuwe animatie van Charlie Kaufman) en Room (waarvoor hoofdrolspeelster Brie Larson kans maakt op een Oscar), als voor kleine films van jonge regisseurs uit allerlei werelddelen – het type films dat je in Nederland alleen op het IFFR kunt zien.

Kijk tijdens het festival op de speciale IFFR 2016 pagina voor meer verslaggeving, en op de overzichtspagina voor de films die we gezien en beoordeeld hebben.



NieuwsFilm

meest populair