In A Page of Madness werkt een oude matroos als conciërge in het gekkenhuis waar zijn vrouw is opgenomen. Hij denkt haar te kunnen laten ontsnappen, alleen wil zijn vrouw niet weg. Regisseur Teinosuke Kinugasa weet de kijker mee te sleuren in zijn verbeelding van de irrationele belevingswereld van de hoofdpersoon met behulp van schots en scheve decors, ongebruikelijke camerastandpunten en sterke licht-donkereffecten. Deze roepen een gevoel van angst en beklemming op, net zoals Robert Wienes dat doet in Das Cabinet des Dr. Caligari.
A Page of Madness was een belangrijke mijlpaal binnen de Japanse cinema. Kinugasa had zich laten inspireren door de vernieuwende (niet-lineaire) montagetechnieken van Sergej Eisenstein en leverde de eerste echte Japanse avant-gardefilm af. De film werd jarenlang verloren gewaand, totdat Kinugasa in 1971 bij toeval in een aarden pot op zijn eigen zolder het negatief van de film terugvond. Bij EYE zal een gerestaureerde versie van de klassieker worden vertoond onder begeleiding van live muziek.