Auteur: | Abbie Bernstein | Pagina's: | 176 | Release: | 2014 | Taal: | Engels |
Uitgeverij: | Titan Books | Druk: | 1 | Uitvoering: | Hardcover |
ISBN: | 978-1-7832-9816-7 |
Mad Max: Fury Road is een zinderende actiefilm, vol explosies, schietscènes en prachtig kleurgebruik. Tijdens de marketingcampagne voor de film werd benadrukt dat de film gemaakt is met veel storyboards en nauwelijks scenario. Het is immers bovenal een visueel spektakel en zo kon regisseur George Miller precies laten zien wat hij wilde maken. Het boek The Art of Mad Max: Fury Road laat zien hoe dat in z'n werk is gegaan en welke overwegingen gemaakt zijn bij het maken van de film.
Het boek van schrijfster Abbie Bernstein behandelt de film chronologisch. Dat houdt in dat je begint bij de gevangennamen van Max (Tom Hardy) en vervolgens de locaties en grote gebeurtenissen voorbij ziet komen zoals dat in de film ook ging. Elk van de hoofdstukken, en dat zijn er maar liefst dertig, behandelt één deel van de film.
De opzet van elk van die hoofdstukken is hetzelfde. Er wordt begonnen met een korte schets van wat je in de film ziet en vervolgens komen ontwerpen aan bod. Lees je bijvoorbeeld over het Citadel, waar Immortan Joe (Hugh Keays-Byrne) en zijn volk vertoeven, krijg je eerst een schets van de bedoelingen van de locatie. Zo moest beslist worden of de locatie gebouwd was, of onderdeel van een natuurlijke plek.
Dat laatste is het natuurlijk geworden en vanuit daar konden de ontwerpers verder. Zij ontwierpen een grote rotsformatie, met bovenop grote groene vlaktes en bizarre constructies. Die constructies zijn naast de uiteindelijke filmversies gezet en dat is interessant om te zien. Zo zie je het deel van het Citadel waar water uit stroomt als tekening en vervolgens zoals het in de film te zien was. Dat soort constructies komen in het hele boek voor en telkens wordt toegelicht wat je ziet en waarom bepaalde keuzes gemaakt zijn.
Wellicht ligt daarin ook de reden waarom Mad Max zo'n succes is bij zowel critici als het publiek. Elk deel van de film, alles wat je ziet, blijkt een goede reden te hebben. Zelfs achter de actiescènes blijken complete theorieën schuil te gaan. Zo is één van de eerste actiescènes eentje waarbij de zogenaamde Buzzards de vrachtwagen van Furiosa (Charlize Theron) aanvallen.
Die Buzzards zijn volgens George Miller afstammelingen van de Russen en een soort hyena's. Ze pakken wat ze pakken kunnen en het interesseert hen niet hoe ze dat doen. Om die reden zijn hun wagens zo grof mogelijk gebouwd, met veel uitsteeksels. Het gaat hen er dus niet om een wagen compleet te kunnen stelen, maar om de materialen te verkrijgen.
Dergelijke toelichtingen kan je in het hele boek verwachten. Daardoor is het niet alleen een artworkboek, maar ook meteen een soort toelichting op de film. Die laat veel aan de verbeelding over. Een prachtig werk dus, dat zo ongeveer al het denkbare bespreekt, van locaties tot volkeren tot personages tot wapens.
Deze must-have voor de fan van Mad Max is online verkrijgbaar bij o.a. Bol.com en Libris. Met dank aan uitgeverij Titan voor het recensie-exemplaar.
Lees hier meer boekbesprekingen van FilmTotaal.