Het sciencefictiongenre beslaat van oudsher vele verschillende themas. Film is daarbij al decennia lang een uitermate geschikt medium voor fanatici om hun uiteenlopende visies over heden en toekomst op los te laten. Soms om de kijkers aan het denken te zetten over onze plek in het universum, soms om inzicht in ons huidige wereldbeeld te verbreden, en soms gewoon puur ter vermaak. Ook op Imagine is dit jaar weer een divers aanbod voor sciencefictionliefhebbers aanwezig om uit te kiezen. Vandaag pikken we er drie totaal verschillende titels uit die buiten een bescheiden budget slechts één ander kenmerk delen: de vondst van buitenaards leven.
The Answer
Te beginnen met Iqbal Ahmeds The Answer, een romantisch Hollywoodspektakel verpakt als low-budgetfilm. Hierin volgen we de ietwat sukkelige Bridd, die zijn geluk niet op kan wanneer de stille liefde voor zijn aantrekkelijke collega Charlotte wederzijds blijkt te zijn. Helaas is het geluk maar van korte duur: na de eerste date treffen de tortelduifjes hun baas morsdood aan in Bridds appartement. Het tweetal slaat halsoverkop op de vlucht voor de politie en de daders, drie onaardse wezens die met hun zwarte pakken en dito helmen qua outfit wel iets weg hebben van de mannen van Daft Punk. Wat volgt is een vlotte speurtocht waarbij Bridd gaandeweg steeds meer verborgen talenten en geheimen over zichzelf ontdekt. Met het mysterie weet Ahmed zijn kijkers gedurende de eerste helft goed te vermaken, maar helaas wordt zijn film gaandeweg steeds vervelender door de interactie tussen de twee hoofdpersonages. Dat het aan het acteerwerk hier en daar wat schort is geen ramp, maar het bij vlagen erg kinderachtige gekibbel en geflirt tussen de twee geliefden is echter een stuk problematischer.
[rating 2.5]
Beti & Amare
De Duits-Keniaanse regisseur Andy Siege gooit het met Beti & Amare over een compleet andere boeg. Bovendien heeft zijn debuutfilm ook de opmerkelijke primeur de allereerste sciencefictionfilm van Ethiopische bodem te zijn. Ten tijde van de Italiaanse invasie in de jaren 30 woont de jonge Beti alleen met haar grootvader in een piepklein hutje op de savanne, waar zij regelmatig wordt lastig gevallen door intimidaties van de lokale strijders. Wanneer haar grootvader op een dag vertrekt, treft Beti een mysterieuze buitenaardse jongen aan bij de waterbron. Ondanks de taalbarrière neemt Beti de jongen mee naar huis en probeert hem te leren over het leven in de wildernis. Wat het eerst in het oog springt aan Sieges film is het bijzondere kleurgebruik, waarbij continu over wordt gesprongen tussen zwart-witbeelden en kleur. Het levert hier en daar wat aparte kunstwerkjes op, maar voor een volle speelduur van anderhalf uur gaat die enigszins hyperactieve creativiteit op den duur toch tegenstaan. Beti & Amare voelt daarmee aan als een te langgerekte zit, zeker aangezien Sieges politieke boodschap over de kwetsbare rol van de Afrikaanse vrouw toch al vrij snel duidelijk is.
[rating 2]
The Signal
Wie op zoek is naar een meer filosofische kijkervaring kan beter bij The Signal van de gebroeders Eubank terecht. Nadat de verlamde Nic met zijn vriend en vriendin op zoek gaat naar de oorsprong van een reeks cryptische computerberichten, ontwaakt hij plotseling in een steriel witte laboratoriumomgeving. Dokter Wallace Damon (Laurence Fishburne) vertelt Nic dat hij mogelijk in contact is geweest met een buitenaardse levensvorm en wil hem in quarantaine houden om een aantal tests uit te voeren. Vervolgens is het puzzelen geblazen voor de kijker om middels allerlei clous en aanwijzingen te achterhalen wat er precies aan de hand kan zijn. Hoewel sommige plottwisten zich wel laten raden, is het uiteindelijk nog steeds verdomd lastig om te achterhalen wat voor boodschap de gebroeders Eubank nou eigenlijk willen meegeven. The Signal roept een hoop vragen op over de mens, technologie en de wereld waarin we leven, maar laat het aan de kijker over om daar zelf antwoorden op te vormen. Een stevige breinbreker die in elk geval genoeg stof geeft tot nadenken.
[rating 3.5]