Blu-Ray Review: The Drop

Rundskop-regisseur Michaël R. Roskam regisseert laatste optreden van James Gandolfini.

Regie: Michaël R. Roskam | Cast: Tom Hardy (Bob), Noomi Rapace (Nadia), James Gandolfini (Marv), Matthias Schoenaerts (Eric Deeds), John Ortiz (Detective Torres), e.a. | Speelduur: 107 minuten | Bioscooprelease: 30 oktober 2014 | FilmTotaal recensie: The Drop

In 2012 verdiende de Belg Michaël R. Roskam met zijn regiedebuut Rundskop niet onverdiend een Oscarnominatie. Daardoor kwam hij uiteraard in beeld bij Hollywood-producenten en mocht hij al snel aan de slag met een grote(re) titel: The Drop, met namen als Tom Hardy, Noomi Rapace en James Gandolfini en - uiteraard - de Belgische acteur Matthias Schoenaerts. Wat hij niet kon bedenken is dat het de laatste film werd van The Sopranos-held Gandolfini. De geliefde acteur kwam niet lang na de opnames te overlijden.

Ondanks dit feit en de uitstekende ontvangst bij de critici kon het bijna $13 miljoen kostende The Drop geen enorme indruk maken op het grote publiek. Het wist wereldwijd nog geen $20 miljoen op te halen en de ontvangst onder het publiek was een stuk minder. Dit is niet compleet onlogisch, aangezien Roskam opnieuw een film aflevert met een tempo dat beduidend lager ligt dan de gemiddelde Hollywoodfilm. 20th Century Fox bracht onlangs de Blu-Ray schijf uit van de fraaie misdaadfilm.

Synopsis

Bob Saginowski is een eenzame, gesloten barman werkzaam in de kroeg van zijn neef, Marv. De Oost-Europeanen aan wie Marv jaren geleden zijn bar moest afstaan gebruiken de bar als 'dropbar', de plek waar alle illegale inkomsten tijdelijk worden opgeslagen. Wanneer de kroeg tijdens de feestdagen wordt overvallen, hebben Bob en Marv een groot probleem. De Tsjetsjeense eigenaren eisen hun geld terug en ook de rechercheur die de overval onderzoekt heeft in de gaten dat hier meer aan de hand is.

Waardering

Op Rotten Tomatoes is The Drop heerlijk "fresh" met 89 procent. De IMDb noteert een lagere 7,1 bij ruim zestigduizend stemmen. De bezoekers van FilmTotaal beoordelen de misdaadfilm met een vergelijkbare 7,3 (Stem zelf). FT-recensent Arjan Welles kwam tot maar liefst 4,5 ster naar aanleiding van zijn recensie.

Reactie bezoeker FilmTotaal

Intrigerende film in een heerlijk tempo (geen overdreven actie) die van begin tot eind boeit met voortreffelijke acteerwerk van Tom Hardy, Noomi Rapace en James Gandolfini maar eigenlijk van de gehele crew... - MovieMazzter

Box Office

Het productiebudget van The Drop bedroeg zo'n $13 miljoen. In het eerste landelijke weekend in de States verdiende het een magere $4,1 miljoen en eindigde uiteindelijk op een net zo magere $10,7 miljoen. Wereldwijd kwam de teller uit op een niet veel betere $18,7 miljoen. De opbrengst in Nederland stokte op ruim twee ton in dollars.

Blu-Ray: The Drop | Discs 1 x Blu-Ray | Retail release: maart 2015 | Beeld: 1080p HD 16 x 9 (2.40 : 1) | Geluid: o.a. Engels DTS-HD 5.1 | Ondertitels: o.a. Nederlands, Frans | Extra's: Audiocommentaar | Verwijderde scènes | Featurettes | EAN: 8712626087168 | Ook verkrijgbaar op: 1 disc Dvd | Met dank aan: 20th Century Fox Home Entertainment
Deze schijf van deze Blu-Ray uitgave van The Drop zit vastgeklikt in een standaard amaray Blu-Ray keepcase. Voor de vormgeving van de cover is niet gekozen voor de fraaie filmposter, maar voor afbeeldingen van voornamelijk de twee hoofdrolspelers.

Beeld & geluid

De prachtig opgenomen film, met een standaard beeldverhouding van 2.40 : 1, laat in High Definition een uitstekende indruk achter. De kleuren zijn flink aanwezig, maar sterk en realistisch. Het beeld is verder haarscherp en laat geen/weinig filmgrain zien. Ook de details blijven prima zichtbaar tijdens de donkere scènes. De DTS-HD track laat zo af en toe van zich horen, al is deze film vooral gericht op de dialoog. Uitstekende uitgave.

Extra's

Naast het audiocommentaar van regisseur Michaël R. Roskam en schrijver Dennis Lehane staan er een aantal featurettes op de schijf. Ondanks dat er vijf stuks zijn terug te vinden, zijn dit slechts de standaard online featurettes. Ze zoomen in een paar minuten in op zaken als het verhaal van de schrijver Lehane, de opnamelocaties in Brooklyn en Rocco the Dog. Ook wordt er (te) kort stilgestaan bij Cousin Marv, het personage van Gandolfini. Ook zijn er vier verwijderde scènes te bekijken, optioneel met audiocommentaar van Roskam en Lehane.

Prima misdaadfilm met wijlen James Gandolfini, op een redelijke Blu-Ray uitgave

De Belgische Michaël R. Roskam levert een prima eerste Hollywood-productie af. Het misdaaddrama laat vooral mooie personages zien, prima ingevuld door de indrukwekkende cast. James Gandolfini's laatste is echter geen enorm memorabele film geworden. Roskam was een tijdje terug nog verbonden aan de film The Tiger, al is het al enige tijd stil rond dit project met Brad Pitt.

Deze Blu-Ray uitgave van The Drop blinkt vooral uit op het gebied van beeld en geluid. Er zijn wel wat extra's aanwezig, maar deze zijn ronduit basic. Hieronder de featurette over James Galdonfini: