Orson Welles wordt gezien als een van de meest invloedrijke filmmakers ooit, maar een hoop van zijn werk is vergeten of ondergewaardeerd en tegen de tijd dat hij overleed, was hij als regisseur niet meer relevant. Maar honderd jaar na zijn geboorte en dertig jaar na zijn dood komt daar verandering in en zullen een aantal uitgebreide retrospectieven in de VS aandacht besteden aan deze geniale regisseur.
Het Film Forum op South Houston Street in New York start 1 januari 2015 met een vijf weken lang retrospectief van Welles. Zij zullen zijn populaire werken zoals The Lady From Shanghai en Touch of Evil vertonen en minder bekende werken zoals F For Fake, een gerestaureerde versie van Chimes at Midnight en Welles' eerste kleurenfilm The Immortal Story.
Voor liefhebbers van Welles zal in februari een bijzondere screening zijn van Too Much Johnson, een film die Welles in 1938 maakte (voor Citizen Kane) toen hij tourde met zijn Mercury Theater gezelschap. De film werd niet geproduceerd om gedistribueerd te worden, maar gemaakt om te vertonen als onderdeel van hun theateroptredens, maar Welles schrapte uiteindelijk dat idee. De film werd als verloren beschouwd tot het in een warenhuis in het Italiaanse Pordenone opdook en in 2013 gerestaureerd werd.
Twee weekenden in februari zal The Paley Center op West 52nd Street een eigen retrospectief organiseren. Buiten New York staan er ook verschillende Welles' festiviteiten gepland. De Indiana University in Bloomington organiseert eind april een retrospectief, de Citizen Welles Society in Wisconsin organiseert een festival met een live uitvoering van War of the World en in Woodstock worden er ook meerdere dagen gewijd aan de filmmaker in de vorm van vertoningen, optredens en discussies rond zijn werk.
Zijn honderdste geboortejaar valt ook samen met de release van een aantal boeken, waaronder de biografie Young Orson van Patrick McGilligan.
Orson Welles in de kijker in 2015
Meerdere retrospectieven gepland rond Citizen Kane filmmaker.