Alles gaat hier over het water. Geen auto of bus te zien, enkel talloze gondola's, watertaxi's en vaporetto's. Deze laatste zijn het openbaar vervoer voor iedereen in de stad; zeg maar de bussen op het water. Het is de eerste keer even wennen aan het schommelen en de manier waarop de bootjes letterlijk op de haltes inbeuken om aan te meren, maar het hoort er kennelijk allemaal bij en vormt een heerlijke manier om alvast wat van de stad te zien.
Eenmaal aan wal loop ik richting het festivalterrein rond het casino en zie ik de rode loper en de mensen met hun trappetjes al klaar staan. Bijna tijd voor een galapremière dus. De trappetjes zijn in Venetië trouwens niet eens echt nodig, want het is allemaal vrij compact en de dranghekken staan dicht op de loper. Daarbij valt het mee hoeveel mensen zich verzameld hebben. Het is duidelijk dat behalve de journalisten niet veel filmliefhebbers speciaal voor het festival naar Venetië zijn afgereisd. Toeristen komen alleen eventjes langs en gaan dan weer verder met het San Marcoplein en al het andere moois dat de stad te bieden heeft. Het zorgt voor een ontspannen en intiemere sfeer dan in Cannes. Het mag dan een groot evenement zijn, qua omvang is het redelijk kleinschalig met een veel toegankelijker gevoel dan je zou verwachten.
Na mijn perspas te hebben opgehaald, neem ik alvast mijn programma voor de komende dagen door. Zo zal ik proberen bij een persconferentie aanwezig te zijn, het liefst die van Hungry Hearts met Adam Driver in de hoofdrol. Dit is een romantische film waarin een koppel uit New York moet ondervinden of hun relatie bestand is tegen een levensbedreigende situatie. Klinkt vaag, maar meer is nog niet bekend. Nu klinkt de naam Adam Driver waarschijnlijk veel mensen evenmin bekend in de oren, maar hij is door J.J. Abrams gecast voor een van de hoofdrollen van de nieuwe Star Wars. Genoeg reden om te proberen deze persconferentie bij te wonen.
Na deze stunt ga ik zelf ook nog even naar het Hotel Excelsior om een kijkje te nemen bij de Film Buyers Market en bots ik als ik naar buiten loop in de draaideur bijna tegen een dame op, die verdacht veel lijkt op Bérénice Bejo. Een fotograaf voor de ingang vraagt ook of 'Bérénice' even wil lachen, maar wordt door haar afgesnauwd. Ook iemand die aanbiedt om haar de twintig meter te rijden van het hotel naar de rode loper, wordt weggewimpeld. Of het Bejo is of niet, zullen we morgen zien als de premièrefoto's de wereld overgaan.
Als ik even later met de vaporetto van het casino naar het San Marcoplein vaar, gaat net de zon onder achter een van de mooie palazzo's langs de kades. Het levert heel even een betoverend beeld op, dat we op de boot allemaal proberen vast te leggen met camera's of iPhones. Dan is de zon weg en is de dag alweer voorbij. Op naar morgen of 'a domani', zoals ze hier zeggen.