Na afloop van het feestje liep ik een stukje over de Croisette, waar in elk hotel of strandtent wel een besloten party werd gehouden. De celebs die over de boulevard struinen, zie je in het donker al van verre aankomen, omdat ze omringd worden door het geflits van camera's. Ook ik ontwaarde iemand die vanwege alle commotie ongetwijfeld heel bekend moest zijn. Pas van dichtbij besefte ik dat de man met het gehavende uiterlijk die recht op me afliep niemand minder was dan Mickey Rourke. Die was vast op weg naar een van de besloten party's.
Vanmorgen ging ik vroeg weer richting het Palais om een plekje te kunnen bemachtigen bij de persconferentie van Foxcatcher. Deze film vertelt het waargebeurde van Olympisch kampioen worstelen Mark Schultz, die besluit wraak te nemen op de schizofrene man die zijn broer heeft vermoord, eveneens een Olympisch kampioen worstelen. De drie hoofdrollen worden vertolkt door Channing Tatum, Steve Carell en Mark Ruffalo en de regie is in handen van Capote-regisseur Bennett Miller. Allen zijn aanwezig om de pers te woord te staan, dus er is veel belangstelling van mijn medejournalisten. Vorig jaar had ik een gele perskaart, de laagste in de hiërarchie en moest ik wachten tot het laatste moment of er nog een plekje vrij was. Er was me verteld dat als ik veel artikelen zou maken over Cannes, je vaak als beloning het jaar daarop een 'hogere' kaart krijgt. Ik ben nu dus de trotse bezitter van een blauwe kaart, waardoor ik ineens vrij snel naar binnen mag, terwijl mijn collega´s met een gele kaart moeten wachten. Ik weet een plek op de tweede rij te bemachtigen. Het is al snel duidelijk waarom deze mooie plek nog vrij is: het klapbureautje is kapot waar je een notitieblok of laptop op kan zetten. Mij maakt dat niet uit, ik maak mijn aantekeningen wel gewoon op schoot, zoals je dat meestal moet doen.
Wanneer de heren arriveren, wordt het een gekte voor het podium waar ze plaats gaan nemen. Na binnenkomst mag iedereen even een foto nemen, maar een paar Chinese journalisten worden helemaal waus als Steve Carell binnenkomt. En al zijn ze klein, ze houden hun camera hoog in de lucht en klikken zonder te kijken, daarmee het beeld voor de anderen (zoals ik) belemmerend. Maar met een duw hier en daar lukt het nog wel een of twee foto's te maken van de acteurs en regisseur zonder dat driekwart van het beeld wordt geblokkeerd.
De persconferentie gaat vooral over de manier waarop je met een onderwerp moet omgaan, wanneer het gebaseerd is op echte mensen. Mark Schultz leeft nog en heeft flink wat tijd doorgebracht met Channing Tatum, die hem in de film vertolkt. Tatum zei daar voorafgaand aan het filmen veel aan te hebben gehad. Op die manier wist hij zich de maniertjes van de man eigen te maken, die weer bijdroegen om zijn rol zo driedimensionaal mogelijk neer te kunnen zetten. Mark Schultz kwam zelfs mee naar de set, al vond Tatum dat kennelijk minder leuk. "Ik vond het heel moeilijk om iemand neer te moeten zetten, die even verderop zat mee te kijken," vertelt hij. "Ik was dankbaar voor de dingen die hij me kon meegeven om er een goede prestatie van te maken, maar het was doodeng om hem te moeten spelen waar hij bij was." Een paar vragen verder vertelt Miller pas hoe de situatie die Tatum beschreef uiteindelijk werd opgelost. Hij zag hoe moeilijk Tatum het vond en vroeg Schultz daarom niet te komen. Tatum kijkt er een beetje ongemakkelijk bij, wanneer dit wordt verteld. Wellicht dat hij hier niet zulke fijne herinneringen aan heeft, wat verklaart dat hij dit deel wegliet toen hij zelf een vraag hierover beantwoordde.
Een paar uur later ben ik net te laat voor de persconferentie van Maps to the Stars, de nieuwe film van David Cronenberg met Robert Pattinson en Julianne Moore in de hoofdrollen. Ik volg hem via het tv-scherm buiten de zaal. Het lijkt een gezellige boel daarbinnen. Pattinson maakt grapjes over de bedkunsten van zijn medespeelsters en John Cusack neemt op zijn gemak hijsjes van zijn elektronische sigaret. Na afloop lopen ze allemaal vlak langs me heen en verdwijnen ze allemaal zo snel mogelijk. Alleen de jonge acteur van het gezelschap, Evan Bird, loopt naar de handtekeningenjagers, die op afstand worden gehouden. Hij gaat met ze in gesprek en lijkt de aandacht oprecht leuk te vinden. Iemand vraagt hem of hij door de roem nu gaat veranderen in een Hollywood-brat, zoals hij speelt in Maps to the Stars. Hij wordt een beetje rood en stamelt dat hij dat niet van plan is. Pas als hij voor de derde keer door de beveiliging wordt gevraagd door te lopen, vertrekt hij.
Het volgende onderdeel van de dag wordt het kijken van een film. Eerste keuze is Le Meraviglie, alleen kom ik daar net niet binnen. Wel ontmoet ik in de rij een editor, die een korte film genaamd Indigo in Cannes heeft draaien. Terwijl we in de rij staan, blijkt het om een hele korte (maar wel interessante) animatiefilm te gaan, want hij laat hem me helemaal zien op zijn telefoon. Was het wachten in de rij tenminste ergens nog leuk. Daarna besluit ik Turist te bezoeken. Deze film is onderdeel van Un Certain Regard en hier in Cannes een behoorlijke hype. Die is helemaal verdiend, want de film verrast mij compleet. Hij gaat over een man die met zijn familie op skivakantie is. Tijdens een lunch in de bergen komt een lawine op hen af. Ze denken bedolven te worden. De vrouw pakt de kinderen, de man zet het in zijn eentje op een lopen. De lawine bereikt net niet het restaurant, maar de gebeurtenis verandert de verhouding tussen vader en moeder compleet. De film zit vol herkenbare dingen over relaties, maar is bovenal ontzettend grappig. Er zijn vele momenten, die de zaal in lachen doen uitbarsten. Daarnaast is de omgeving prachtig in beeld gebracht. Een echte aanrader dus, die me blij maakt dat Le Meraviglie vol zat.
Daarmee sluit ik mijn dagje Cannes weer af. Morgen belooft weer een volle dag te worden, omdat ik dan nog een paar films ga proberen mee te pakken. À demain!