Interview met Richard Hymns

FilmTotaal sprak de drievoudig Oscarwinnaar over het belang van geluid en de uitdagingen die het minimalistische All is Lost op dat gebied bood.

Richard Hymns is een van de beste geluidsmensen van Hollywood. Hij won drie keer de Oscar voor Beste Geluidsmontage en niet voor de minste films: Saving Private Ryan, Indiana Jones and the Last Crusade en Jurassic Park. Met All is Lost (lees ook de recensie) scoorde hij zijn negende nominatie. FilmTotaal sprak met Hymns over het maken van All is Lost, werken met Steven Spielberg en de plek waar hij zijn Oscars bewaart.

Hoe kwam All is Lost op je pad?

"Mijn vrouw werkt veel met Robert Redford. Toen we in 2012 trouwden in de buurt van waar hij woont, stelde mijn vrouw voor hem uit te nodigen, ook al dachten we niet dat hij zou komen. Tot onze verbazing kwam Robert wel op de bruiloft. We hadden maar een heel klein gezelschap van twaalf man dus aan tafel raakte ik met hem aan de praat. Ik had al vaker het geluid verzorgd voor films die hij regisseerde, maar hij vertelde nu over een film die hij net had gefilmd, die werd geregisseerd door J.C. Chandor. Hij zei dat het de meest intense en uitputtende ervaring van zijn hele carrière was geweest. Ik hoorde dat het ging over een zeilboot en dat er bijna niks werd gezegd. Ik zeil zelf dertig jaar en het ontbreken van dialogen en de focus hierdoor op het geluid, deed me watertanden. Uiteindelijk zei ik tegen hem: 'Met wie moet ik gaan praten om voor deze film het geluid te mogen doen?' Zodoende kwam ik in contact met de makers."

Dit was een kleine film met een veel beperkter budget dan je gewend bent. Beïnvloedde dat je werkwijze?

"Dat klopt zeker. Ik kreeg bijvoorbeeld weinig tijd, alles moest snel af zijn. Maar dat maakte het ook een uitdaging, om het eens heel anders aan te moeten pakken. Ik wekte hiervoor samen met Steve Boeddeker en samen wisten we het in een toptempo voor elkaar te krijgen."

Ik hoorde dat J.C. Chandor tijdens het filmen veel instructies gaf aan Robert Redford. De geluidsopnames moeten hierdoor een stuk minder bruikbaar zijn geworden.

Bekijk de afbeelding"Dat klopt en ik moest vanaf nul beginnen. Maar de mensen die op de set het geluid opnamen, hadden na het filmen veel van de geluiden opnieuw opgenomen, dus die kon ik in ieder geval gebruiken. Een hoop daarvan klonk echter niet dramatisch genoeg. Vooral voor de storm moesten we geluiden hebben om het dramatische effect tijdens de film te versterken. Ik ging met vrienden mee op hun boot en nam dan een hoop op. Verder hebben we als geluidsmensen een databank waar we allerlei geluiden uit kunnen plukken. Alleen al van water zijn er driehonderdduizend. Voor mij was het in ieder geval geweldig om het complete geluid van de hele film zelf te kunnen creëren. Voor iemand binnen mijn professie is dat een droom die uitkomt."

Je werkt vaak samen met dezelfde regisseurs zoals Spielberg en Redford. Wat bevalt je aan hun stijl van werken?

"Ik vind de films die Robert Redford maakt altijd diepgaander dan de meeste werken. Hij is een geweldige regisseur. Aan de ene kant weet hij altijd heel goed wat hij verwacht van het geluid, maar aan de andere kant geeft hij me ook veel vrijheid, omdat hij me vertrouwt. Steven Spielberg is ook een geluidsexpert. Hij zal voordat ik aan het werk ga, de hele film met me doorlopen en aangeven wat hij zelf voor ogen heeft qua geluid. Hij denkt tijdens het maken van zijn films ook aan het geluid en met dat soort regisseurs werk ik graag. Ze weten dan waar ze het over hebben, maar geven je ook de creatieve vrijheid."

Je kreeg voor All is Lost een Oscarnominatie, maar verloor van Gravity. Had je daar vanwege je eerdere drie Oscars vrede mee of was je toch wel teleurgesteld omdat juist bij deze film het geluid zo belangrijk is voor de spanning en het verloop van het verhaal?

"Deze film is me heel dierbaar. Maar wat voor prestatie je ook hebt geleverd, in deze categorie weet je dat het niet altijd draait om de beste geluidsfilm van een jaar. Ik begrijp dat niet alle Academy-leden weten waar ze op moeten letten bij de geluidscategorie. Een film die meerdere Oscars wint, krijgt hem vaak ook in de geluidscategorie. Omdat All is Lost zo'n kleine film is, was het überhaupt al bijzonder dat hij nominaties kreeg. Dat was een eer, maar ik had hem toch graag gewonnen. Ook omdat ik dit jaar precies vijftig jaar in het vak zit. Maar het mocht niet zo zijn en ik klaag niet hoor. Ik heb de Oscar al drie keer mogen ontvangen en heb het geluk dat ik nog altijd met de meest geweldige mensen aan interessante projecten mag werken."

Waar bewaar je de drie Oscars?

"Een tijdje fungeerden ze als deurstopper van de badkamer. Maar toen ik een nieuw huis kocht met een bioscoopkamer, heb ik ze daar op een plank gezet. Daar staan de Oscars nu en ook de andere prijzen zoals mijn BAFTA."

Wordt het werk van de geluidsman ondergewaardeerd door het filmkijkende publiek?

"Mensen verwachten geluid bij een film, maar ze bedenken niet hoe dat er moet zijn gekomen. Pas als je het weg zou laten, valt het op dat het er niet is. Het moet perfect passen bij wat mensen zien op het scherm. Als het bijvoorbeeld te bombastisch wordt, dan leidt het weer af. Het moet zo worden gedaan, dat niemand erbij stilstaat. Daarom wordt het vaak ondergewaardeerd, maar eigenlijk heb je het dan juist goed gedaan. Als het geluid niet opvalt, sluit het perfect aan op wat mensen zagen op het scherm."

Hoe kijk je terug op het werken aan All is Lost?

"Naar mijn mening is die film het beste dat ik heb gedaan op het gebied van geluid. Het is een film die me heel dierbaar is, omdat het gaat over mijn eigen zeilpassie en het een kleine, heel persoonlijke film is. Ik ben er trots op dat ik hier een steentje aan heb bij mogen dragen."

All is Lost is vanaf morgen verkrijgbaar op dvd en Blu-ray.



NieuwsFilm

meest populair