Auteurs: | Chad Gervich | Pagina's: | 408 | Release: | 2014 | Taal: | Engels |
Uitgeverij: | Taylor & Francis Ltd. | Druk: | 1 | Uitvoering: | Paperback |
ISBN: | 978-0-240-82377-5 |
Heb je een scenario geschreven dat het in zich heeft de volgende box office hit te worden? Of gewoon de potentie om tot een prachtige televisieserie te verworden? Dan sta je nog voor de gigantische uitdaging het script aan de man te brengen. How to Manage Your Agent biedt een handleiding hoe je dit moet doen als je aangesloten bent bij een agentschap.
In de inleiding vertelt auteur Chad Gervich dat hij met zijn boek min of meer twee doelen voor ogen heeft. Allereerst wil hij schrijvers proberen helpen te begrijpen wat hun agenten en managers doen. En hoe ze dat doen. Het boek kijkt dus o.a. naar hoe het werk van een agentschap eruit ziet en wat ze precies voor je kunnen betekenen. Ten tweede wordt er gekeken naar veel voorkomende problemen tussen agenten en hun cliënten. Duidelijk moet worden waarom die problemen voorkomen, en hoe ze opgelost kunnen worden.
Een korte blik op de inhoudsopgave maakt al gauw duidelijk hoe ingewikkeld de wereld van de agentschappen is. Er zijn meerdere soorten agenten en elk heeft zijn eigen werkwijze. Dat maakt het geen eenvoudig wereldje. Gelukkig is het boek zeer uitgebreid. Gervich heeft voor elk type agent dat hij onderscheidt een aparte handleiding geschreven.
Daarbij houdt hij rekening met hoe hun agenda er in bepaalde maanden van het jaar uitziet. Zo zal een agent in de televisiewereld het vooral druk hebben tijdens het pilot seizoen en in die tijd minder tijd hebben voor zijn schrijvers die geen geweldig werk hebben liggen.
Mocht je graag een carrière willen beginnen in Hollywood, dan biedt dit boek niet de handvatten die je nodig hebt. In plaats daarvan is het gericht op de mensen die wel al aangesloten zijn bij een agentschap en die de bomen door het bos niet meer zien. Schrijver Chad Gervich heeft daarbij een extreem uitgebreid boek gemaakt, dat ook nog eens een plezier is om te lezen.
Ook geeft hij in elk geval één advies mee aan aspirant filmmakers: wees erop voorbereid om helemaal onderaan te beginnen. De beste mensen begonnen ook op de laagste functies en werkten zich een weg omhoog. Maar daar gaat dit boek dus niet om. Het draait om agentschappen en hoe ze werken. Zelfs als je geen deel bent van de machine dan is dit een mooie blik in het functioneren van de film- en televisie-industrie.
How to Manage Your Agent is te koop bij webwinkels als [url=http://www.bol.com/nl/p/how-to-manage-your-agent/9200000010088135/]Bol.com, Libris en Athenaeum. Daarnaast kun je het boek uiteraard kopen bij de betere boekhandel. Met dank aan uitgeverij Taylor & Francis voor het recensie-exemplaar.
Op deze pagina vind je nog véél meer boekrecensies van FilmTotaal.