Titel: Film in het juiste perspectief | Auteur: Philip Kemp | Uitgever: Librero | Druk: 1 | Paginas: 576 | Release: oktober 2011 | Uitvoering: Hardcover | ISBN: 978-90-8998-156-1
Er zijn al veel boeken waarin gepoogd is de filmgeschiedenis weer te geven. Al deze boeken hebben wel iets te bieden, en datzelfde geldt voor Film in het juiste perspectief van Philip Kemp. In 576 paginas doen Kemp en vierentwintig andere filmkenners de geschiedenis van ons favoriete medium uit de doeken. Hierbij worden niet lukraak wat bekende films genomen; in plaats daarvan heeft men ervoor gekozen eerst de belangrijkste maatschappelijke ontwikkelingen of ontwikkelingen op het gebied van de film, te nemen en vervolgens te kijken naar welke films daar nu het meest representatief voor zijn.
Het boek is opgedeeld in zes perioden, waarbij telkens een belangrijke gebeurtenis of ontwikkeling genomen wordt als uitgangspunt. Van daaruit worden de meest representatieve films gekozen, en op basis daarvan wordt het verhaal van een bepaalde periode verteld. Neem bijvoorbeeld de Tweede Wereldoorlog, die de spil is van een aantal hoofdstukken. Dit is meerzijdig, want zo is er de vooroorlogse propagandafilm, de films die met het gevoel dat er oorlog op komst is werden gemaakt en tot slot de films die tijdens de oorlog zelf gedraaid werden.
Wat betreft de propagandafilms hebben de schrijvers ervoor gekozen de films van twee sterk ideologische regimes te kiezen, van Nazi-Duitsland en de Sovjet-Unie. Dit allebei gedaan met het perspectief op de aankomende oorlog, waarbij de bevolking aan de kant van de politieke leiders geschaard moest worden en er bepaalde normen en waarden aangeleerd moesten worden. Voor Duitsland koos men vanzelfsprekend voor de film Triumph Des Willens (1935) van Leni Riefenstahl, die wordt aangehaald als een van de sterkste propagandafilms. In het geval van Sovjet-gedomineerd Rusland werd er gekozen voor de film Aleksandr Nevskiy van Sergei Eisenstein (1938), die de bevolking opriep tot een sterk en verenigd thuisfront.
Vlak voor de oorlog waren films die kritisch waren over het Nazisme controversieel in Hollywood. Desondanks werden dergelijke films gemaakt, en kwamen er films uit die de positie van de studios ten aanzien van de aankomende oorlog in Europa duidelijk maakten. Zo was er de film Idiots Delight uit 1939, die een groep Amerikaanse reizigers in Europa volgt. Als de Tweede Wereldoorlog uitbreekt, komen ze vast te zitten op het Europese vasteland. Waar de film vooral controversieel om werd, was de suggestie dat Amerikaanse deelname aan de in het begin Europese oorlog onvermijdelijk was. Nog voordat de VS deelnamen aan de oorlog, gingen er meer propagandafilms in première en toen de Japanners Pearl Harbor aanvielen op 7 december 1941 werd de productie van propagandafilms nog meer aangezwengeld.
Zoals gezegd wordt er ook telkens in detail gesproken over de meest representatieve films voor een bepaalde periode. [url=http://www.filmtotaal.nl/persoon.php?id=35774]Charlie Chaplins The Great Dictator (1940) dient als voorbeeld voor een controversiële film. In de film persifleert Chaplin, die volgens de schrijvers van het boek net zon kek snorretje als Adolf Hitler had, de dictator. Men had de film liever niet gezien, vooral niet om het feit dat deze de van oorsprong Oostenrijkse dictator belachelijk maakte. Chaplin maakte hem toch, en betaalde de twee miljoen dollar kostende film uit eigen zak. Naast een omschrijving van het plot, en de redenen waarom de film van belang is, worden de belangrijkste scènes uitgelicht. Zo komt de slottoespraak waar Chaplin twee maanden aan schreef aan bod. Deze structuur volgt men in het hele boek. Overal wordt eerst over het belang van een film gesproken, en worden de belangrijkste scènes uitgelicht. Waar plaats is, wordt vervolgens ook nog een klein beetje extra achtergrondinformatie gegeven, zoals ook bij het stuk over The Great Dictator het geval is. Daarin wordt verteld dat er tijdens de oorlog slechts twee films over de opkomst van Hitler gemaakt werden door Hollywood. De eerste was The Hitler Gang (1944) en de tweede The Devil with Hitler (1942).
Aan de hand van de belangrijkste ontwikkelingen geven Kemp en zijn team een indrukwekkend overzicht van de filmgeschiedenis. Het mooiste hierbij is dat niet alleen de ontwikkelingen in Hollywood aan bod komen, maar ook invloedrijke films uit Azië, Europa en zelfs het Midden-Oosten worden besproken. Samen met de mooie vormgeving die ondertussen wel kenmerkend is voor boeken die uitgegeven worden voor Librero is dat genoeg reden om het boek aan elk filmliefhebber aan te raden. Het boek Film in het juiste perspectief is voor slechts 19,95 te koop bij de betere boekhandels en webwinkels te koop in hardcover editie. Met dank aan uitgeverij Librero voor het recensie-exemplaar.