De naam Joseph Mazzello doet vandaag de dag misschien niet bij iedereen een belletje rinkelen, maar hij was een van de meest succesvolle kindsterren van zijn generatie en een van de weinigen die met succes de transitie naar volwassen rollen heeft weten te maken. Net als Christian Bale en Drew Barrymore werd hij bekend dankzij een rol in een Steven Spielbergproductie. Het begon allemaal op de set van de film Radio Flyer
Wij filmden bij de studio waar Steven druk bezig was de sets van Hook op te bouwen. Tussendoor kwam hij langs op onze set. Hij was een vriend van onze regisseur Richard Donner en zij hadden een paar jaar daarvoor samen de film The Goonies gemaakt. Als hij Richard bezocht op onze set nam hij altijd de tijd om met mij te praten. Ik wist niet wie hij was. In mijn ogen was het een vriendelijke man met een witte baard. Hij liet me vaak de sets van Hook zien en beschreef dan het verhaal van Neverland. Pas na een tijdje kwam ik erachter dat hij me wilde casten als een van de kinderen in Hook. Alleen was ik met mijn negen jaar nog te jong voor de rol die hij in gedachten had. Hij kwam me zelf vertellen dat het niet door zou gaan. 'Maak je geen zorgen, voor het einde van de zomer krijg je van mij een rol in een andere film die ik ga maken,' zei hij tegen me. Dat was Jurassic Park. In mijn ogen kreeg ik door Hook mis te lopen, een betere deal.
Jurassic Park is inmiddels een moderne klassieker. Niet alleen vanwege het enorme succes van de film aan de box office, maar ook vanwege de baanbekende special effects. Het filmen van het dinosaurussenepos was voor de jonge Mazzello een groot avontuur. Steven liet me voordat we een scène opnamen vaak zien wat voor dinosaurussen erin zouden voorkomen. Dat was voor mij als kind natuurlijk geweldig. Steven is echt de beste regisseur die er is. Hij weet als geen ander hoe hij met acteurs moet werken om ze een prestatie te doen leveren. In het bijzonder weet hij hoe hij met kindacteurs moet omgaan. Hij deed nooit vanuit de hoogte zoals sommige andere regisseurs. Ik voelde me altijd onderdeel van het team bij het filmen van de Jurassic Park-films. Steven weet nog hoe het is om kind te zijn en hoe hun verbeeldingswereld eruit ziet; hij is niet vergeten hoe dat voelt. Dat zorgt ervoor dat hij kinderen beter begrijpt dan andere volwassenen. Het is een hele speciale gave, die hij heeft.
Met Jurrassic Park werd Mazzello een van de meest gevraagde kindsterren van zijn tijd. Hij speelde de stiefzoon van schrijver C.S. Lewis in het bekroonde drama Shadowlands tegenover Anthony Hopkins. Daarop volgde een rol als de zoon van Meryl Streep in The River Wild.
De meeste scènes werden gefilmd in een bootje. Ik bracht veel opnamedagen met Meryl door in dat roeibootje. Zij zorgde op die set echt voor mij. Ik kan wel zeggen dat ze mijn surrogaatmoeder was tijdens het filmen van The River Wild. Van alle acteurs waar hij als kind mee werkte, is Oliver Platt zijn favoriet. Ik werkte met Platt samen voor de film Simon Birch. Platt is een geweldige acteur maar ook simpelweg de grappigste persoon die ik ooit heb ontmoet. Tijdens de opnames maakte hij me voor elke take aan het lachen. Door naar hem te kijken, leerde ik wat het was om echt te focussen. Als we filmden, was hij serieus, daarna maakte hij weer grappen.
Als veertienjarige had Mazzello met een aantal van Hollywoods grootste regisseurs en acteurs gewerkt. Rollen werden hem aan de lopende band aangeboden, maar Mazzello besloot zich op school te gaan richten. Hij trok zich terug uit de spotlights en meldde zich aan bij de USC School of Cinematic Arts om te leren hoe het was om aan de andere kant van de camera te staan (niemand minder dan Steven Spielberg schreef voor hem een referentie voor zijn toelating). Het werken achter de camera deed hem na een paar jaar echter juist verlangen om er weer voor te staan. Als volwassen acteur moest hij echter helemaal opnieuw beginnen in Hollywood. Na wat kleine rolletjes, deed hij auditie voor The Pacific, de peperdure tv-serie geproduceerd door Tom Hanks en Steven Spielberg. Voor Mazzello betekende zijn connectie met Spielberg echter niet dat hij een rol in zijn schoot geworpen kreeg.
Ik moest op de ouderwetse manier auditie doen. Pas bij de vijfde auditieronde zat Steven er ook bij. Hij had geen idee gehad dat ik auditie had gedaan voor de rol van Eugene Sledge. Hij zag mijn naam pas op de dag dat ik voor die vijfde auditie binnen stapte op de lijst van kandidaten staan. Hij kon het niet geloven, want hij wist niet eens dat ik het acteren weer had opgepakt. Hij omarmde me en zei daarna: 'Ok laat het maar zien.' Ik denk niet dat ik meer kans maakte op de rol omdat ik Steven kende. De laatste keer dat ik met hem had gewerkt, was tien jaar daarvoor. Hij ging me niet een gunst doen vanwege ons verleden met een prijskaartje van twintig miljoen dollar eraan vast.
De voorbereidingen voor The Pacific waren hard en vergden veel van de acteurs. Het begon met een boot camp, waar ze de fijne kneepjes van het soldatenvak leerden. Vervolgens werd er tien maanden gefilmd. Het was een fysiek en emotioneel uitputtende ervaring, zegt Mazzello erover. Ik vond het ook zwaar omdat ik iemand speelde die echt had bestaan. Ik wilde zorgen dat ik Sledge op de juiste manier neerzette. Dat legde een extra druk op me. Het filmen was misschien uitputtend, maar dat was het achteraf natuurlijk helemaal waard.
Na het succes van The Pacific wilde Mazzello iets lichters filmen. Dat werd The Social Network, over het ontstaan van Facebook en de mensen die het creëerden. Toen ik het script las, was ik heel erg onder de indruk. Het was een van de beste filmscripts die ik in tijden had gelezen. Ik wilde er heel graag in meespelen. Ook bij deze film deed ik gewoon auditie. Bij de derde auditieronde werd ik opgeroepen samen met Jesse Eisenberg, Justin Timberlake en Andrew Garfield. We wisten allemaal nog niet of we een rol hadden bemachtigd. We kwamen er na die laatste auditie achter dat we allemaal gecast waren. Dat was een geweldig gevoel. Elke jonge acteur in Hollywood wilde deel uitmaken van deze film, en wij hadden een rol hierin te pakken.
Mazzello speelt in The Social Network Dustin Moskovitz, een van de kamergenoten van Mark Zuckerberg die medeverantwoordelijk was voor het initiële concept van Facebook. Als regisseur stond David Fincher aan het roer, bekend van films als Fight Club en [/]Se7en[/i]. Werken met Fincher was anders dan alle andere regisseurs, met wie ik eerder had gewerkt. Hij heeft de reputatie moeilijk te zijn en honderd takes te willen voordat hij tevreden is. Maar ik vond hem een heel grappige man, van wie de stijl van werken mij goed ligt. Ik vind het fijn om meerdere takes te doen, zodat ik het telkens net even anders kan aanpakken. Fincher vergde veel van zijn cast en crew, maar hij haalde wel het beste bij iedereen naar boven. The Social Network was de grote hit van 2010, werd genomineerd voor meerdere Oscars en Golden Globes, en won onder meer de Academy Award voor beste scenario. Mazzello had het enorme succes een klein beetje zien aankomen. De buzz vooraf was enorm. Iedereen wilde weten hoe het eruit zou komen te zien. De eerste keer dat ik de film in zijn geheel zag, wist ik dat het een heel goede film was geworden. Ik voelde me echt een geluksvogel dat ik erin meespeelde.
Momenteel is Mazzello druk bezig met het filmen van G.I. Joe 2: Retaliation met Bruce Willis, Channing Tatum en Dwight Johnson in de hoofdrollen. Het is weer iets heel anders, maar ik heb ontzettend veel plezier in het filmen van mijn scènes. Ik speel Mouse, een nieuwe Joe die met zijn wapen kogels afvuurt en ze daarna met een joystick in bepaalde richtingen kan sturen. We zijn als het goed is deze zomer klaar met filmen.
Mazzello beseft als geen ander hoeveel geluk hij heeft gehad met de rollen die tot nu toe op zijn pad zijn gekomen. Van zijn Jurassic Park-dagen tot The Pacific en The Social Network, de acteur lijkt er zelf verbaasd van te staan. Soms kan ik niet geloven dat ik met zulke geweldige mensen heb mogen werken. Ik ben gewoon blij dat ik die kansen heb gekregen.
De Jurassic Park Ultimate Trilogy Blu-ray box ligt nu in de winkel. Lees hier de recensie.