Wat is de beste film ooit gemaakt? Het is een vraag die menig filmliefhebber heeft geprobeerd te beantwoorden, met een enorme verscheidenheid aan films die deze titel kregen als gevolg. De een prefereert films uit de begintijd van de cinema, terwijl de ander liever moderne films ziet, vol special effects en actiescènes. Taschens 100 All-Time Favorite Movies is een poging honderd van die films samen te brengen in één lijst. Het betreft dan ook een bonte verzameling, met films die variëren van comedy tot filmnoir, avontuur tot tragedie, episch tot kleinschalig, alles is in de lijst vertegenwoordigd.
Beide vierhonderd paginas tellende boeken zijn gebundeld in een kartonnen verpakking, met daarop afbeeldingen van enkele van de bekendere producties van de twintigste eeuw. Het eerste deel behandelt de periode 1915-1959 en het tweede 1960-2000. Beide boeken zijn ingedeeld in decennia, en elk decennium wordt ingeleid met een essay waarin een beeld van de grootste ontwikkelingen en belangrijkste zaken worden geschetst.
Zo worden de jaren zestig geïntroduceerd als de walk on the wild side. Dit omdat volgens redacteur Jürgen Müller de jaren zestig vooral een nieuwe draai voor Hollywood betekenden. De filmindustrie verkeerde namelijk in crisis en moest een manier vinden om weer aantrekkelijk worden voor een kritisch publiek. De bioscoopbezoekers begonnen onder invloed van de opkomende televisie namelijk steeds hogere eisen te stellen aan de films die ze zagen. Omdat Hollywood niet zo eenvoudig toe bleek te geven aan die wens, ontstond er crisis, waardoor er nieuwe films opkwamen. Zo waren de jaren zestig vooral de jaren van de Italiaanse film, een opmerking die onderbouwd wordt met het feit dat de helft van alle bioscoopopbrengsten gegenereerd werd uit de kaartverkoop voor Italiaanse films. Deze strijd culmineerde volgens Müller in de uiteindelijke afschaffing van de Productiecode (waarover hier een uitgebreid artikel).
De artikelen die specifiek over films gaan kennen een duidelijke structuur. Allereerst wordt het verhaal van de film geïntroduceerd, of geeft men een korte voorgeschiedenis om vervolgens op de proppen te komen met het verhaal. Daarna wordt er geëindigd met een antwoord op de vraag: waarom is deze film zo belangrijk? Bij Breakfast at Tiffanys is dit bijvoorbeeld de frisse casting in de film. In plaats van te kiezen voor een sekssymbool als Marilyn Monroe in de hoofdrol, kozen de filmmakers voor Audrey Hepburn. Daarnaast wordt opgevoerd dat de film een geweldig gevoel voor stijl heeft: sommige van de beelden zijn bijna schilderijen.
De films waaruit Taschens 100 All-Time Favorite Movies bestaat zijn zoals altijd het geval bij filmlijsten voor discussie vatbaar. Dat neemt niet weg dat er vel films tussenstaan die over het algemeen als goed worden beschouwd. Daarnaast vormen de artikelen waarin films beschreven worden samen met de artikelen over decennia een fris geheel. Die factoren maken, naast de mooie vormgeving, dat het boek eigenlijk alleen maar een aanrader kan zijn voor de gemiddelde filmliefhebber.
Taschens 100 All-Time Favorite Movies is voor 19,99 euro te koop bij de betere boekhandel en op verschillende websites. Met dank aan Taschen en Uitgeverij Librero voor het recensie-exemplaar.
Fraai boek - Taschen's 100 All-Time Favorite Movies
Met daarin een lijst van de 100 beste films van de twintigste eeuw.