Blu-Ray Review: Terminator Salvation (Director's Cut)

McG's wereld na Judgement Day.

Regie: McG | Cast: | Christian Bale (John Connor), Sam Worthington (Marcus Wright), Moon Bloodgood (Blair Williams), Anton Yelchin (Kyle Reese) e.a. | Speelduur: 118 minuten | Jaar: 2009 | Retail release: 19 november 2009 | EAN: 8712609661132 | FilmTotaal recensie

Na drie delen mét Arnold Schwarzenegger verscheen afgelopen zomer een vierde Terminator zonder de originele T-800. De nieuwe ster moest Christian Bale gaan worden. Hij werd gecast voor de rol van John Conner. Een andere acteur die een grote rol kreeg in Terminator Salvation, was Sam Worthington. Na het verschijnen van de film in juni 2009, blijkt dat hij de grootste verrassing is. De Terminators zijn opvallend snel en groot en het is een grote verrassing als we ook Governor Schwarzenegger nog even voorbij zien komen. Desondanks maakt de film financieel niet veel indruk en valt het te betwijfelen of regisseur McG een vervolg op de afwijkende Terminator film mag maken. De Blu-Ray versie, die afgelopen maand van Terminator Salvation verscheen, herbergt o.a. de Director's Cut. The End Begins...

In Terminator Salvation poogt John Connor (Christian Bale) wanhopig een verzetsleger te organiseren in een oorlog met een leger van robot-overheersers (Skynet). Het is de laatste en enige hoop voor de mensheid om zich aan de heerschappij van Skynet te onttrekken. Sleutelfiguur binnen het verzet is Marcus Wright (Sam Worthington), een ter dood veroordeelde crimineel die in zijn dodencel op zijn lot wacht.

TRAILER
Bekijk hieronder de trailer. Klik verder voor de bekende HD formaten.

WAARDERING & BOX OFFICE
Salvation krijgt op Rotten Tomatoes 32%. Op de IMDb staat de vierde Terminator een stuk hoger, met een 6.9 (bij 69 duizend stemmen). Op FilmTotaal is het cijfer een 7,2. Terminator Salvation werd redelijk positief gerecenseerd door Kaj van Zoelen en kreeg 3,5 sterren.
Een reactie van de vaste FT bezoeker Breug: Na alle negatieve reacties, heb ik vandaag de film bekeken. En ik moet zeggen, WOW. Ik had dit niet verwacht, dit deel doet mij deel 3 vergeten. Ok, de film heeft wat kleine foutjes, maar ik snap al die negatieve reacties niet. Ik vond het een waardig opvolger van deel 2, aangezien ik deel 3 echt een misbaksel vond. Vooral het acteerwerk van Sam Worrington is goed. Het lijkt wel alsof veel scenes van Christian Bale zijn verwijderd uit de bioscoop release, maar misschien zien we die nog op de dvd. Kortom, ik heb me vermaakt, na al die maanden wachtend in spanning.
Het vierde deel haalt met een budget van $200 miljoen wereldwijd bijna $317 miljoen op. De filmt opent in de States midden juli 2009 met een redelijk bedrag van $42 miljoen in het eerste weekend. Dit is echter achter de tweede Night at the Museum, de nummer één van dat weekend. Ook in Nederland draait de film redelijk voor een actiefilm, met $2,1 miljoen.

DE BLU-RAY DISK
We bekijken de single disc Blu-Ray uitgave. Het recensie-exemplaar is basic verpakt in een standaard Blu-Ray keep case. Opvallend aan de hoes is de extra toevoeging aan de titel met het woord "Renaissance". Ook wordt vermeld dat het de Director's Cut betreft. Het recensie-exemplaar (muisklik voor een vergroting):

DE EXTRA'S
De Director's Cut en de bioscoopversie zijn afzonderlijke te bekijken. De Director's Cut duurt 4 minuten langer dan de originele bioscoopversie en ondanks dat er maar één schijf wordt geleverd, zijn er naast BD live, Cinechat en Movie IQ (zie voor beide de Blu-Ray Review van Angels & Demons) een aantal extra's aanwezig.

Maximum Movie Mode * * * * *
Een bekende extra, die we bijvoorbeeld ook zagen bij de Blu-Ray van Harry Potter 6. Je kunt deze aanzetten tijdens het afspelen van de film. Op zich is deze Maximum Movie Mode erg aardig in elkaar gezet, want regisseur McG stapt af en toe in beeld en vertelt je e.e.a. over de scene die op de achtergrond meedraait. Ook wordt er meer informatie gegeven over de geschiedenis van Terminator en zie je allerlei productie-designs. Daarnaast kun je op bepaalde momenten de Focus Points raadplegen. Erg leuk gedaan en je bent meteen op de hoogte van vele details van Terminator Salvation.

Reforging the Future * * * *
Een standaard "making of" docu van ongeveer 20 minuten. Er wordt veel achtergrondinformatie gegeven over de totstandkoming van de Salvation. Erg aardig.

The Moto-Terminator * * *
Docu over de motor-Terminators. Je ziet onder andere hoe ze de grootste achtervolgingsscène met de motor-Terminators hebben opgenomen. Vermoedelijk zijn ze redelijk trots op deze scene. Het is de kleine 10 minuten zeker waard.

Focus Points * * * * *
Elf korte docu's van in totaal ongeveer een half uur over Salvation met de titels Digital Destruction, Enlisting The Air Force, Molten Metal & The Science Of Simulation, Building The Gas Station, Creating The VLA Attack, Exploding Serena's Lab In Miniature, Hydrobots, An Icon Returns, Terminator Factory, Stan Winston Shop en Napalm Blast. O.a. de SFX en CGI effects komen onder de aandacht bij verschillende scènes. Het leukste is om de korte docu's in één keer achter elkaar te bekijken.

Trailers *
Een promofilmpje over Blu-Ray films en HD trailers van Terminator 3: Rise of The Machines en The Boondock Saints II: All Saints Day (Red Band).

BEELD EN GELUID
Getest op Beeld Panasonic TH-42PZ80E met Blu-Ray via Sony PlayStation 3, geluid via Harman Kardon HS 200 (2.1).

Beeld: Salvation is in 1080p HD Widescreen 2.40 : 1. Ook deze uitgave is weer geweldig in beeld. De kleuren zijn erg mooi en het beeld is haarscherp. Prachtig gewoon en je zou wensen dat je scherm nog even een slag groter was om het bioscoop-effect helemaal in huis te hebben. Een 9,5.

Geluid: Er zijn een Engelse en Franse geluidstrack aanwezig in DTS-HD MA. Het geluid is uiteraard van prima kwaliteit. Met een productie van $200 miljoen mag ook niets anders worden verwacht. Het geluid van de actiescènes klinkt uitstekend met veel verschil in hoge en lage klanken. Een 9,5.

Ondertitels: De ondertitels zijn in het Nederlands, Frans en Engels.

CONCLUSIE
Het was voor veel Terminator fans geweldig nieuws dat er een nieuwe Terminator werd gemaakt. Met grote namen (Bale en Worrington) en een redelijk ervaren regisseur (McG) kon er weinig misgaan. Ondanks enkele prachtige scènes bleef er een rare nasmaak achter bij een gedeelte van de bezoekers. De Director's Cut wijkt niet heel veel af van de bioscoopversie en is meer een extended cut met nieuwe scènes, waaronder de brave "naaktscène" van actrice Moon Bloodgood. Het beeld en geluid zijn van uitstekende kwaliteit en ondanks dat er maar één schijf wordt meegeleverd zijn de extra's een erg aardige aanvulling. De Blu-Ray is een must-have voor de die-hard Terminator fan en anders is het een leuke titel die netjes de gebruikelijke ingrediënten van een actiefilm laat voorbijkomen. De vraag is nu wat er gebeurt na Salvation. Komt de bedoelde trilogie van McG nog uit, of niet?

Beeld
9,5
Geluid