De horrorkomedie volgt advocaat Elliot (Paul Rudd) en zijn dochter Ridley (Jenna Ortega) die per ongeluk een eenhoorn omver rijden op weg naar een retraite met Elliots rijke baas Odell Leopold (Richard E. Grant).
Ondermijnen van moderne verwachtingen
Terwijl Odell van plan is om de magische helende eigenschappen van het dode wezen te exploiteren, wendt kunstgeschiedenisstudent Ridley zich tot oude literatuur over eenhoorns, om te bewijzen waarom dat pad een slecht idee zou zijn.
Net als Riley wendde Scharfman zich ook tot historische bronnen: "Ik was geïnteresseerd in het hercontextualiseren van eenhoorns en het ondermijnen van onze moderne verwachtingen, die allemaal relatief recent zijn," legde Scharfman uit aan Mashable.
Dieper graven
Hij vervolgde: "Het idee van de regenbogen en het witte paard, dat is pas vijftig, vijfenzeventig jaar oud. Als je dieper graaft, waren er veel verschillende associaties met hen, dus dat heeft echt veel van het ontwerp van het wezen beïnvloed."
En dieper graven is precies wat Scharfman uitgebreid heeft gedaan vertelde hij aan Den of Geek. Tijdens zijn onderzoek voor de film, ging de regisseur terug naar Romeinse historici en de Bijbel uit het Oude Testament en bezocht hij de eenhoornwandkleden uit de Middeleeuwen die je ook in de film ziet.
De eigenschappen blijven een verrassing
"We namen al die historische verslagen en wilden uiteindelijk dat de wezens echt aanvoelden," aldus Scharfman en dit deed hij samen met Weta Workshop en special effects studio Filmefex. Samen ontwierpen ze drie verschillende eenhoorns op basis van verschillende bronnen uit het verleden.
Aangezien Death of a Unicorn pas vanaf 3 april te zien is in de Nederlandse bioscopen zullen we de specifieke informatie over het uiterlijk van de drie eenhoorns en eventuele spoilers voor nu achterwege laten.