Prachtige trailer, waardeloze resultaat: deze superheldenfilm heeft twee gezichten

Prachtige trailer, waardeloze resultaat: deze superheldenfilm heeft twee gezichten

Deze film bewijst maar weer dat een sterke trailer te hoge verwachtingen kan wekken.

De trailer van Suicide Squad uit 2016 beloofde een explosieve actiekomedie vol kleurrijke personages en een stevige dosis humor. Met Queen's Bohemian Rhapsody als soundtrack wist de marketingcampagne miljoenen fans te overtuigen. Maar helaas bleek de film zelf een grote teleurstelling.

Geregisseerd door David Ayer werd Suicide Squad gepresenteerd als een frisse tegenhanger van serieuze superheldenfilms. Met sterren als Margot Robbie als Harley Quinn en Will Smith als Deadshot leek alles in huis te zijn voor een succes. Toch bleek het eindproduct rommelig en inspiratieloos.

Verkeerde toon
Een van de grootste problemen was de toon van de film. Waar de trailer speels en energiek overkwam, was de film een grillige mix van duistere scènes en geforceerde grappen. Studio-interventies, waaronder heropnames en last-minute edits, maakten het geheel inconsistent.

Daarnaast werd Jared Leto's Joker, die in de trailers prominent aanwezig was, nauwelijks benut in de film. Fans verwachtten een memorabele nieuwe interpretatie van de iconische schurk, maar kregen slechts enkele korte scènes waarin hij nauwelijks indruk maakte.

Financieel succes
Ondanks de teleurstellende ontvangst was Suicide Squad een financieel succes. Met een wereldwijde opbrengst van meer dan $746 miljoen tegenover een budget van $175 miljoen, bleef de kassa rinkelen. Toch wogen de negatieve recensies en teleurgestelde fans zwaar op de reputatie van de film.


De ster van Margot Robbie bleef echter onbetwist. Haar vertolking van Harley Quinn werd geprezen en leidde tot spin-offs zoals Birds of Prey. Voor de rest van de cast en de regisseur was het moeilijker om de reputatieschade te herstellen.

Geen garantie
Suicide Squad blijft een voorbeeld van hoe een briljante trailer niet garant staat voor een goede film. Terwijl de marketing vleugels kreeg, stortte het eindresultaat als een kaartenhuis in elkaar.

NieuwsFilm

meest populair