GTA als film: Dan Houser weegt voor- en nadelen af na jaren van twijfels over verfilming

GTA als film: Dan Houser weegt voor- en nadelen af na jaren van twijfels over verfilming

De oud Rockstar-topman zeg dat dit vroeger niet de moeite waard was maar misschien nu wel?

De laatste jaren zijn verfilmingen van videospellen uiterst populair geworden. Denk maar aan Detective Pikachu, Mortal Kombat en Sonic, om er maar een paar op te noemen. Hoe komt het eigenlijk dat we nog nooit een GTA-film hebben gezien?

Grand Theft Auto is een van de, misschien zelfs wel dé bekendste game-franchise aller tijden. Dan Houser werkte hier jarenlang aan mee, als schrijver en producent. Na meer dan 20 jaar voor Rockstar gewerkt te hebben, besloot Houser de studio enige tijd geleden te verlaten.

Films
Houser zegt nu tijdens een recent interview dat hij in al zijn jaren bij Rockstar de nodige filmscripts heeft zien langskomen voor GTA en Red Dead Redemption. Hoewel hij diverse keren heeft overlegd met leidinggevende figuren van filmstudio's, werd hier nooit werk van gemaakt.

Houser laat zich nu uit over de 'ongemakkelijke afspraken' die plaatsvonden: "Menig producent of filmmaker die op ons afstapte dacht dat wij meteen interesse zouden tonen, maar dat was gewoon simpelweg niet het geval".

Onnodig
Zo vervolgt Houser: "Rockstar is een multimiljarden bedrijf. Wij zagen dit als een risico dat we niet wilden nemen. In de economische situatie was het gewoon nooit de moeite waard of een logische keuze".


"Verfilmingen van videospellen waren destijds bijna altijd slechte films, maar het is vandaag de dag een andere tijd". Misschien dat recente successen, zoals The Last of Us en Fallout, er misschien wel voor zorgen dat we in de toekomst GTA of zelfs Red Dead Redemption op het grote scherm zullen zien.

NieuwsFilm

meest populair