Hoe Hollywood 'Rambo' geschikt maakte voor kinderen en verrassend succes boekte

Hoe Hollywood 'Rambo' geschikt maakte voor kinderen en verrassend succes boekte

Hollywoods ultra-gewelddadige films zoals 'Rambo' werden succesvol vercommercialiseerd voor kinderen in de jaren 80.

Hollywood was in de jaren 80 een stuk minder subtiel dan tegenwoordig. De ultra-gewelddadige films als Rambo werden gebruikt om aan kinderen te verkopen en verrassend genoeg met succes.

Rambo begon als een grimmige anti-oorlogsfilm met Sylvester Stallone als getraumatiseerde oorlogsveteraan in de hoofdrol. Maar dit veranderde al snel na de release naar een kindvriendelijk fenomeen, met speelgoed, actiefiguren en zelfs een animatieserie.

G.I. Joe
De oorlogsvriendelijke insteek voor kinderen kwam ook door het heersende patriottisme van de Reagan-politiek. De populaire G.I. Joe-franchise met zijn actiefiguren en serie inspireerde ook Rambo voor de ontwikkeling van de cartoon Rambo: The Force of Freedom in 1986.

De serie wist een aantal bekende stemacteurs aan zich te binden, zoals James Avery (Teenage Mutant Ninja Turtles) en Peter Cullen (Optimus Prime). De show en de enorme marketingmachine wisten de populariteit van het personage John Rambo onder kinderen enorm te vergroten.

Geen anti-oorlogsheld
Het beeld van de getroebleerde veteraan in First Blood, verwaterde in latere films en animatieserie. Maar ook films [films=https://www.filmtotaal.nl/film/1960]Robocop[/films] en Beetlejuice ondergingen soortgelijke transformaties om een jonger publiek aan te spreken.


Ondanks de grimmige aard van de originele Rambo-films zag Hollywood kansen om het te vercommercialiseren voor een jonger publiek. Dit laat zien hoe absurd, maar ook sterk sommige marketingstrategieën werken in de filmindustrie.

NieuwsFilm

meest populair