Eén van de minder bekende duoprojecten van het tweetal, maar filmhistorisch een zeer belangrijke titel is O Brother, Where Art Thou? met John Turturro, Tim Blake Nelson en George Clooney in de hoofdrollen. Het verhaal werd losjes gebaseerd op Homerus' epische Griekse gedicht van Odysseus.
Plot
Mississippi, 1937. Drie veroordeelden ontsnappen uit een gevangenisbende die de buit wil bemachtigen die door een van hen is weggestopt. Omdat dit huis binnenkort onder water komt te staan door een nieuwe dam, is snelheid van essentieel belang.
Ze merken dat ze zich snel uit de ene file na de andere praten, en onderweg moeten ze niet alleen op hun hoede zijn voor sirenes langs de rivier, maar ze kunnen zelfs een behoorlijk goed countryrecord neerzetten.
Revolutionair
Als je deze film lang geleden gezien hebt kun je je het verhaal misschien niet goed meer herinneren, maar het gelige kleurenpalet komt je misschien wel bekend voor. Dat kan goed kloppen, want de manier waarop deze kleuren gecreëerd werden was toentertijd zeer vernieuwend.
O Brother, Where Art Thou? was namelijk één van de eerste films die op grote schaal gebruik maakte van digitale kleurcorrectie om de film, in dit geval, een herfstachtig, sepia-getint uiterlijk te geven. Digitale kleurcorrectie, ook wel 'color grading' genoemd, ging gepaard met de omwenteling van film- naar digitale camera's en is vandaag de dag dé standaard geworden; vrijwel op elke film ter wereld wordt nu in post-productie met een 'kleurenfiltertje' gepolijst.
Liedjes
Een ander bekend aspect van de film is de soundtrack en dan voornamelijk de country-nummers van het drietal hoofdspelers onder hun bandnaam 'The Soggy Bottom Boys'.
Eén van hun tracks, I Am A Man Of Constant Sorrow, kreeg zelfs een release op de (Amerikaanse) radio.