Jaarlijks spendeert Netflix ongeveer $17 miljard dollar aan content. Dit bedrag zal opnieuw worden bekeken en waarschijnlijk sneuvelen de uitgaven aan 'Originals' dan het eerst. En het heeft een aantal oorzaken:
Vertrek van hoofd Scott Stuber
Vorig jaar vertrok Scott Stuber, hoofd 'film', omdat hij naar eigen zeggen gefrustreerd was over het feit dat Ted Sarandos voortdurend bleef weigeren om films eerst een exclusieve bioscooprelease te geven.
Het resultaat was dat rivalen in de sector die dit wél deden, zoals Amazon en Apple, hiermee een concurrentievoordeel hadden dankzij bijvoorbeeld Air, Napoleon, Killers of the Flower Moon en binnenkort Argylle.
Kwantiteit boven kwaliteit
Voormalig TV-chef Bela Bajaria, die sowieso televisie als medium veel belangrijker vindt, werd vorig jaar benoemd tot nieuwe Chief Content Officer en verwacht wordt dat zij haar eigen 'hoofd film' zal inhuren.
Zo zal Netflix, dat in 2018 nog 90 'Originals' uitbracht, maar in 2023 nog maar 49, diens aantal 'Originals' dit jaar nog verder zien dalen naar 36.