Ondanks deze cijfers, die te duiden zijn door de zeer slechte bezoekersaantallen, waren er naast veel slechte recensies ook veel critici erg positief over Chazelle's Old Hollywood-epos. Hoe kon Babylon, misschien wel de meest ambitieuze film van vorig jaar, de bioscoopbezoekers toch zo in twee kampen verdelen?
Plot
Hollywood, 1926. Nellie LaRoy probeert voor het eerst door te breken als actrice. Manny Torres wil iets in de filmwereld doen, omdat hij gelooft dat filmmaken het ultieme beroep is. Sidney Palmer is een jonge, weinig ambitieuze trompettist die graag gaat waar de muziek hem ook brengt. Jack Conrad is de 'leading man' van Hollywood.
Hun levens en carrières staan op het punt met elkaar verweven te raken in een maalstroom van ambitie, doorbraken, teleurstellingen, veranderende technologie en publiek en decadentie.
Love it or hate it
Eén van de voornaamste redenen dat de film zo geflopt is, is hoogstwaarschijnlijk toe te wijden aan het marketingteam dat de film niet goed kunnen hebben verkopen aan een publiek, omdat het lastig was om er een vinger op te leggen voor wie de film nou eigenlijk bedoeld was. Arthouse-liefhebbers? Blockbuster-fans? Van scène tot scène vraag je je voortdurend af naar wat je precies aan het kijken bent. Drama? Komedie? Horror?
Uiteindelijk is er besloten om Babylon te verkopen als een 'klassieke Hollywood-film' en in te zetten op de bekende gezichten van Margot Robbie en Brad Pitt, maar bij veel van het 'mainstream' bioscooppubliek schoot de extravagante Hollywood-koortsdroom vol chaos hierdoor in het verkeerde keelgat.
Cinema
Nu het stof na een jaar enigzins is gedaald spreken filmkenners toch wat positiever over Babylon en wordt er verwacht dat de film met de jaren, net als een goede wijn, beter zal worden ontvangen en potentieel zelfs zal uitgroeien tot een moderne klassieker die zijn tijd vooruit was.
Film(geschiedenis)fanaten hadden het werk sowieso al omarmd, want Babylon is zonder twijfel een uiterst originele hommage aan, en meta-reflectie op, de wanordelijke, maar wonderlijke wereld van cinema.