[header]Na twee dagen AFFF en enkele voorvertoningen staat de filmteller op het alleszins acceptabele aantal van zeven films. En deze eerste zeven zijn niet geheel toevallig met name horrorfilms uit de Verenigde Staten. [/header]Na twee dagen AFFF en enkele voorvertoningen staat de filmteller op het alleszins acceptabele aantal van zeven films. En deze eerste zeven zijn niet geheel toevallig met name horrorfilms uit de Verenigde Staten. Of het nou ligt aan de terugkeer van het AFFF naar Tuschinski, waardoor mijn oude Weekend of Terror bloed weer is gaan borrelen en ik vooral zin heb in volbloed horrorfilms, of dat het komt door een bepaalde Azië-moeheid die me ook al in Berlijn parten speelde, weet ik niet. Vast een combinatie van die twee. Maar ik zal in de komende dagen in die drie zalen van Tuschinski wel wat meer anime, thriller, sci-fi en fantasy moeten gaan verslinden, en dan met name die uit het Zuid-Amerikaanse en Aziatische continent om het evenwicht te herstellen om zo een uitgebalanceerd verslag van het hele festival te schijven.
Maar wat heb ik bijvoorbeeld genoten van de Amerikaanse horrorfilm Hatchet, een behoorlijk geslaagde ode aan de eighties slasherfilm van regisseur Adam Green (1975) die daarmee zijn tweede speelfilm afleverde. Hatchet is een erg bloederige, reuze aangename mix geworden van The Burning en Friday the 13th met competente televisieacteurs waaronder rising star Joel Moore, die binnenkort te zien zal zijn in James Camerons Avatar, en Kane Hodder, bekend als Jason Voorhees-vertolker, in de rol van de mismaakte bijlmoordenaar Victor Crowley. En deze Crowley hakt er gedurende 85 minuten lustig op los. Waar Jason na een flinke hak met zijn bijl alweer doorliep naar het volgende slachtoffer, gaat Crowley nog even door en stopt niet totdat zijn slachtoffer perfect doormidden is gekliefd of van al zijn ledematen is ontdaan. Een dikke aanrader dus.
En ook Stuck, de nieuwe film van Stuart Re-Animator Gordon was gisteravond een prettige ervaring. Een wraakfilm met Mena Suvari en Stephen Rea, waarin het personage van Suvari een zwerver (Rea) aanrijdt om vervolgens met hem halfdood door haar voorruit doodleuk naar huis te rijden om hem daar rustig dood te laten bloeden. Ze staat namelijk op het punt van een promotie en kan de slechte publiciteit van een ongeval even niet hebben. De zwerver vertikt het echter om dood te gaan, en rust niet voordat hij zijn wraak krijgt. Stuart Gordon werkt dit simpele gegeven in krap anderhalf uur uit tot een prima thriller met een enkele bloederige scène. Horror zou ik het niet noemen, maar ongemakkelijk is het zeker om een vol uur naar een uitgeputte bloedende man in een kapotte voorruit te kijken. Van het publiek kreeg de film een 7,9 en staat nu op de tweede plaats voor de Silver Scream Award.
In de rij voor de signeersessie van Tim Burton brak gisteren ineens het gerucht uit dat er voor de Night of Terror morgennacht in de grote zaal van Tuschinski extra kaarten beschikbaar waren gesteld, en dat bleek bij navraag ook het geval te zijn: de directie van het AFFF heeft besloten om een aantal balkons open te gooien, waardoor er zestig extra kaarten beschikbaar kwamen. De Night of Terror presenteert dit jaar een uiterst sterk programma met achtereenvolgend REC, Hatchet, Inside en Rage. Alhoewel er zowel in de AFFF-foyer als op diverse filmforums heftig wordt gediscussieerd over de soms nogal opgeblazen positieve geluiden over deze vier films, belooft het met dit uiterst bloederige kwartet vol zombies, mad scientists, naïeve vrouwen en bijlmoorden een ouderwets gezellige horrormarathon te worden. FilmTotaal is er morgennacht bij en zal de uitzinnige menigte in beeld brengen, zodat ook de thuisblijvers straks online van de sfeer kunnen proeven.
Vertoningen Hatchet:
13-04 14:00 | Tuschinski Arthouse 4
15-04 19:50 | Tuschinski Arthouse 6
Vertoningen Stuck:
14-04 22:10 | Tuschinski Arthouse 5
12-04 16:10 | Tuschinski Arthouse 6
Vertoning Night of Terror:
13-04 00:30 - 08:00 | Tuschinski 1
(copyright picture Tuschinski: Jan van der Woning)