YouTube is de laatste tijd verschillende maatregelen aan het testen om het gebruik van adblockers tegen te gaan. Door adblockers worden er geen advertenties bij een video weergeven en lopen content creators (en YouTube zelf vanzelfsprekend) inkomsten mis.
Niet toegestaan
Wanneer YouTube een adblocker denkt te detecteren, ontvangen gebruikers tegenwoordig een melding waarin zij worden gewezen op het feit dat het gebruik van dergelijke extensies niet toegestaan is op het videoplatform.
De dochteronderneming van Google heeft de afgelopen maanden meerdere versies getest. Eerder werden gebruikers gewaarschuwd dat zij hun adblocker uit moesten zetten en anders nog maar een beperkt aantal filmpjes konden kijken, waarna een blokkade volgde.
Premium
In de nieuwste versie, zo blijkt uit screenshots die gebruikers op social media hebben gedeeld, krijgen mensen met een adblocker een klokje in beeld te zien bij de melding. Binnen dertig of zestig seconden moeten zij dan actie ondernemen.
Bro please they keep just making it worse, now its got a timer on it.
by u/MaybeCrispWaffles in youtube
YouTube wijst gebruikers ook op de mogelijkheid om een YouTube Premium-abonnement af te sluiten. Met zo'n abonnement, dat in verschillende vormen komt, kunnen gebruikers ook zonder advertenties video's streamen.