[header]Zojuist vond in Berlijn de persconferentie van Madonna's debuutfilm Filth and Wisdom plaats, en FilmTotaal was erbij.[/header]Zojuist vond in Berlijn de persconferentie van Madonna's debuutfilm Filth and Wisdom plaats, en FilmTotaal was erbij.
Na een hysterische photoshoot met Madonna, de actrices Holly Weston & Vicky McClure en Gogol Bordello zanger Eugene Hutz liepen de vier om 17:30 de bomvolle persconferentiezaal van het chique Hyatt Hotel binnen. Iedere journalist mocht maar een vraag stellen. En ik kan het me best voorstellen dat bijna niemand zich aan die regel hield, want als je met een microfoon in je hand Madonna een vraag mag stellen, probeer het er dan maar eens bij eentje te houden. Na de zoveelste overtreding werd besloten om de microfoon direct aan een ander te geven als er meer dan een vraag werd gesteld.
Eén van de allereerste vragen was op welk moment Madonna besloot om van dit project meer dan een korte film te maken. Ze antwoordde dat ze er al snel achter kwam meer dan twintig minuten nodig te hebben, omdat ze gaandeweg zo in het verhaal zat dat ze per sé meer verdieping van de karakters wilde. Eugene vulde aan dat hij dat prima vond, en het eigenlijk wel spannend vond om zichzelf te spelen. Zijn vorige film Everything is Illuminated van Liev Schreiber was voor hem veel afmattender. Het viel hem hier vooral op hoe weinig conflicten er waren.
Ter verklaring van de titel van de film, vertelde Madonna dat de film gaat over de dualiteit van het leven en de strijd met die dualiteit. Filth en Wisdom zijn twee ver uit elkaar staande dingen, maar liggen in werkelijkheid soms erg dicht bij elkaar. Waar het om gaat is dat we in ons leven moeten leren en vervolgens verlichting moeten zien te vinden. Er waren hier in Berlijn geruchten dat Filth and Wisdom online zal worden uitgebracht, en dat werd door Madonna bevestigd: We gaan de film waarschijnlijk ook via het internet uitbrengen. Het is een onconventionele manier, en ik hou van onconventionaliteit.
Over de muziekkeuze voor de film, werd gevraagd naar de keuze voor een mengeling van zigeurnermuziek, Britney Spears en haar eigen nummers, antwoordde Madonna dat ze met name liedjes van de oom van Eugene Hutz hebben gebruikt, en grapte ze dat haar eigen nummers zijn gebruikt, omdat er geen rechten voor betaald hoefden te worden. Ze wordt voor het eerst kribbig als een journalist suggereert dat ze vroeger vervelende ervaringen met regisseurs heeft gehad. Ze zegt dat ze met heel inspirerende regisseurs heeft gewerkt, maar dat ze als actrice haar visie op de wereld minder goed kan overbrengen dan als regisseuse.
Tot besluit zingt Eugene nog een nummer uit Filth and Wisdom, waarna de vier nog handtekeningen uitdelen, en weg zijn ze.