[header] Er is vast wel iemand te vinden die Hafez de mooiste film ooit gemaakt vindt, maar ik ben het niet. Het verhaal, voor zover dat er is, draait om een schriftgeleerde annex dichter die verliefd wordt op de dochter van de grootmufti, en daarna geloof ik een aantal taken moet voltooien. Er zitten leuke momenten in, maar het voelt niet alsof er een einddoel is, laat staan samenhang. [/header]De tweede film voor mij was Hafez, ook weer in een gigantische zaal waar nog geen dertig man in zaten. Om weer op tijd in de rij te kunnen staan om eventueel vrijgekomen kaartjes voor True Stories te kunnen bemachtigen, moest ik een kwartier voor het einde weg, maar daar heb ik geen moment om getreurd. Er is vast wel iemand te vinden die Hafez de mooiste film ooit gemaakt vindt, maar ik ben het niet. Het verhaal, voor zover dat er is, draait om een schriftgeleerde annex dichter die verliefd wordt op de dochter van de grootmufti, en daarna geloof ik een aantal taken moet voltooien. Er zitten leuke momenten in, maar het voelt niet alsof er een einddoel is, laat staan samenhang.
Maar om terug te komen op True Stories: is het me uiteindelijk gelukt of niet? Nou, er was geen enkel kaartje meer, alles was vol...maar het blijkt dat als je naar de zaal gaat, een praatje maakt met de kaartjescontroleurs, en er nog een paar lege stoelen blijken te zijn, een kaartje niet per se vereist is. En, was het de moeite waard? Ja. Al mist ook deze film alle samenhang om eerlijk te zijn. Het is een raar samenraapsel, en lang niet alle stukken werken. Maar áls ze werken dan zijn ze zo leuk en vreugdevol dat het totaal ruim voldoende onderhoudt. Vooral een scène waarin een twintigtal mensen, man en vrouw, blank, zwart en latino, van allerlei leeftijden, één voor één een nummer playbackt en daarbij volop danst. En ook het slotstuk, met een uitbundig rockende John Goodman, is fantastisch.
Vanavond is het tijd om het nachtleven van Rotterdam eens te gaan verkennen (in mijn nieuwe IFFR-shirt natuurlijk), en dan is het morgen weer vroeg op. In de planning staan 3 Days to Forever, End of the Line, Flic van Filmmaker in Focus Kobayashi Masahiro, en als meest geanticipeerde film van de dag de skaterfilm Paranoid Park van Gus van Sant.
Tot nu toe gezien:
Les Amours DAstrée et de Celadon (Eric Rohmer, Frankrijk/Italië/Spanje) [rating 2.5]
True Stories (David Byrne, Verenigde Staten) [rating 3]
Hafez (Abolfazl Jalili, Iran/Japan) [rating 2]
Cordero De Dios (Lucia Cedron, Argentina/Frankrijk/Chili) [rating 3.5]