LET OP SPOILERS!
Scream VI eindigt met Sam, Tara, Chad, en Kirby opgesloten in een bioscoop. Detective Bailey belt Sam met het nieuws dat Kirby niet te vertrouwen is, omdat ze instabiel is. Kirby wordt gelijk beschuldigd door de andere drie en belaagt met kritiek, maar dit blijkt al snel onterecht. Kirby is niet de moordenaar.
Wie is dan wel de moordenaar?
Detective Bailey laat zijn masker vallen en onthult dat hij samen met zijn kinderen (Quinn en Ethan) een plan heeft gemaakt om Sam te vermoorden. Er ontstaat een gevecht en Sam weet de detective en Quinn te vermoorden. Tara en Kirby weten samen Ethan te vermoorden door hem neer te steken en zijn hoofd in te slaan met een oude tv.
De vier overlevenden komen er echter niet zonder kleerscheuren en steekwonden vanaf (vooral als we naar Chad kijken).
De dans ontspringen
Maar op het einde weten ze allemaal nogmaals een Scream-verhaal te overleven en hierbij de dans te ontspringen.
Dance like nobody's watching... except me. #InternationalDanceDay #ScreamVI pic.twitter.com/2yuSU6CSru
-- Scream (@ScreamMovies) April 29, 2023
Scream VI-regisseurs Matt Bettinelli-Olpin en Tyler Gillett onthulden in een interview waarom ze ervoor hebben gekozen om de vier nog dansend door het leven te laten gaan, voor nu...
Geen tijd voor rouwen
De vier hebben een sterke band opgebouwd met elkaar en met het publiek in deze film. Voor een vervolg zou het sterven van één van hun dus veel pijnlijker zijn voor meerdere partijen. Daarnaast hadden de makers geen zin om een rouwproces door te maken, dat de film zou vertragen.
"We willen niet dat een personage sterft en dat je de gevolgen hiervan niet ziet. Dit soort momenten moeten met een zekere mate van gevoeligheid worden behandeld, zodat de personages echt overkomen. Als je bijvoorbeeld een vriend verliest, moet je omgaan met de ernst van wat dat voor de personages betekent."
"We lieten deze mate van gevoeligheid zien toen Dewey stierf (Scream 5 ). De film besteedt een groot deel van de tijd aan het rouwen om zijn verlies. We voelden gewoon dat hoe snel deze nieuwe film ook was, we niet wilden dat het verhaal stil kwam te staan door deze momenten van rouw en verdriet," aldus Gillet.
Bettinelli-Olpin vervolgt: "We hadden zoiets van: 'Laten we deze film het gevoel geven dat we iedereen gaan vermoorden, en ze dan laten leven en een gelukkig leven leiden. Het is die grappige balans waarbij je twee dingen tegelijk probeert te doen, maar voor ons voelde het gewoon goed."