Op 2 mei zal het laatste contract van de WGA verlopen met de grote studio's, maar de vakbond heeft het nog niet voor elkaar gekregen om consensus te bereken over een nieuw contract met de studio's.
Staking
Op 26 april werd er vanuit de WGA een email rondgestuurd naar alle leden met instructies wat er zal gebeuren als de staking vanaf 2 mei van start gaat. Volgens de email zou geen enkele aangesloten schrijver nog enige vorm van scripts mogen aanleveren aan de studio's.
Ook scenaristen, die niet aangesloten zijn bij de WGA, kunnen rekenen op represailles als zij alsnog doorwerken gedurende de stakingsperiode. Deze schrijvers zal lidmaatschap van de WGA in de toekomst worden ontzegd.
Oorzaken
WGA-West uit Los Angeles deelde eerder in een tweet meer over de oorzaken van de mogelijke staking: "In de afgelopen tien jaar hebben de bedrijven zakelijke praktijken omarmd die onze vergoedingen hebben verlaagd en onze werkomstandigheden hebben ondermijnd."
Over the past decade, the companies embraced business practices that slashed our compensation and undermined our working conditions. We are asking to restore writer pay & conditions to reflect our value to this industry. The survival of our profession is at stake. #WGAStrong 3/3
-- Writers Guild of America West (@WGAWest) April 3, 2023
De tweet ging verder: "We vragen om het herstel van de beloning en de arbeidsvoorwaarden van de schrijvers, zodat ze onze waarde voor deze industrie weerspiegelen. Het voortbestaan van ons beroep staat op het spel."
De staking van de schrijvers zou hen kunnen helpen om harder te onderhandelen.
Streaming
Veel van de huidige problemen voor scenaristen zijn te wijten aan streamingdiensten. In een rapport van de WGA uit maart blijkt het volgende: "De bedrijven hebben de overgang naar streaming gebruikt om schrijvers te onderbetalen, waardoor er meer onzekere en slechtbetaalde modellen voor het werk van schrijvers zijn ontstaan."
Gevolgen
De gevolgen van de staking zouden dus flink kunnen zijn. Meerdere lopende seizoenen en films zouden onderbroken worden voor filmgrote maatschappijen, met daardoor flinke vertraging in zorgvuldig geplande filmproducties.
Mogelijk geeft de dreiging van de staking al genoeg ruimte voor de WGA om tot een overeenkomst te komen met de studio's, en hoeft de kijker niet de dupe te worden van slechte werkomstandigheden in de Amerikaanse filmindustrie.