Otets i syn

Otets i syn (2003)

Whisper your fears to running water . . .

6,4 details

  • 83 Min
  • Drama
  • Rusland
  • Duitsland
  • Italië
  • Nederland
83 Min Rusland

In een stad in Rusland stad delen vader en zoon al jarenlang een appartement. De moeder stierf lang geleden. De liefde tussen de vader, ex-militair, en de zoon Aleksej, leerling aan een militaire academie, is diep, intens en zeer fysiek. De dagen zijn gevuld met schijnbaar alledaagse dingen: een potje voetbal op het dak, een partijtje worstelen, praten over het eten. De zoon heeft een vriendin, maar zij voelt zich buitengesloten door de band die Aleksej met zijn vader heeft en kiest voor een ander, een oudere man. Het bezoek van een jonge man, de zoon van een militair die samen met de vader in het leger diende, werpt enig licht op het verleden. Al kunnen vader en zoon niet zonder elkaar, ze weten dat ze elkaar zullen moeten loslaten: de zoon wacht een militaire loopbaan, de vader vindt wellicht een betrekking in een andere stad, waar hij misschien zelfs zal hertrouwen, zo suggereert de zoon....

Regie
Aleksandr Sokurov
Cast
Andrei Shchetinin, Aleksei Nejmyshev, Aleksandr Razbash, Fyodor Lavrov, Marina Zasukhina, Anna Aleksakhina, Jaime Freitas, João Gonçalves.
Release
01.01.2003

Filmtotaal Recensie

Regie: Aleksandr Sokoerov | Cast: Andrei Shchetinin (Vader), Aleksei Nejmyshev (Aleksei, de Zoon), Aleksandr Razbash (Sasha), Fyodor Lavrov (Fyodor), Marina Zasukhina (Meisje).

Het lijdt geen twijfel dat Aleksandr Sokoerov als regisseur een geheel eigen visie heeft, en dat hij precies weet hoe hij zijn ideeën en gevoeligheden kan vertalen naar cinema. De man die bij een relatief breed publiek bekend werd met zijn in één ononderbroken shot opgenomen ode aan de Hermitage en de Russische geschiedenis, Russian Ark, beheerst niet alleen zijn vak, maar is ook een kunstenaar met een volkomen authentieke expressie. Dat wordt overduidelijk bij het zien van zijn nieuwste film, het tweede deel in een drieluik over familierelaties (in 1996 maakte Sokoerov Mother and Son, de trilogie zal worden voltooid door Two Brothers and a Sister). Father and Son verbeeldt een uiterst persoonlijke overdenking van een geïdealiseerde vader-zoon relatie; hij is zelfs zó persoonlijk (de persmap van de film gebruikt de term ‘hermetisch’) dat de vraag of dit een ‘goede’ film is volkomen irrelevant wordt. Als je niet intuïtief een verwantschap voelt met Sokoerovs visie, zal deze film ontoegankelijk voor je blijven en je zelfs afstoten.

Daarmee is niet gezegd dat de film totaal onbegrijpelijk is; de elementen van het ‘verhaal’ worden duidelijk genoeg gedefiniëerd. De vader, een ex-militair, en zijn zoon Aleksei wonen samen in een appartement. De moeder van Aleksei is overleden, en vader en zoon delen een intieme, zeer fysieke band met elkaar. Hun relatie is zoals gezegd geïdealiseerd: tussen hen is geen sprake van de gêne en terughoudendheid, die in werkelijkheid de meeste relaties tussen vaders en hun volwassen zonen overheersen. Aan het begin van de film zien we hoe de vader de zoon troost terwijl die een nachtmerrie heeft. De twee jonge gespierde mannen liggen samen in bed, en Aleksei klampt zich wanhopig vast aan zijn vader, bang om door hem verlaten te worden. Ook de vader is bang om zijn zoon, die in militaire dienst gaat, los te laten. Hun band is er één van pure mannelijke liefde, en is zo sterk dat ook Aleksei’s vriendinnetje zich buitengesloten weet.