American Splendor

American Splendor (2003)

Ordinary life is pretty complex stuff.

Op een manier die duizelingwekkend maar nooit verwarrend is, wisselt de film voortdurend van gedaante, van speelfilm naar documentaire naar halve tekenfilm en weer terug.
play

7,7 details

  • 101 Min
  • Biografie
  • Komedie
  • Drama
  • Verenigde Staten
101 Min Verenigde Staten

Harvey Pekar is een pessimist met weinig hoop om ooit verder te komen dan z'n saaie baantje in een ziekenhuis. Wanneer hij Robert Crumb ontmoet krijgt hij z'n grote doorbraak als comic schrijver. We zien hoe Pekar z'n vrouw Joyce ontmoet, een vaste gast wordt bij David Letterman, en hoe hij kanker overwint.

Regie
Shari Springer Berman
Robert Pulcini
Cast
Paul Giamatti, Larry John Meyers, Earl Billings, Shari Springer Berman, James Urbaniak, Daniel Tay, Chris Ambrose, Joey Krajcar, Josh Hutcherson, Cameron Carter, Mary Faktor, Harvey Pekar, Vivienne Benesch, Barbara Brown, Danny Hoch.
Opbrengst
$ 6.003.587
Release
15.08.2003

Filmtotaal Recensie

Regie: Shari Springer Berman | Cast: Paul Giamatti (Harvey Pekar), Hope Davis (Joyce Brabner), Earl Billings (Mr. Boats), James Urbaniak (Robert Crumb) e.a.

Maar weinig mensen in Nederland zullen een idee hebben van wie Harvey Pekar is, en voor degenen die deze film bezoeken, wordt dat waarschijnlijk de eerste kennismaking met deze dikke, kalende archiefbediende, die zwartkijkerij tot levenskunst heeft verheven. In de Verenigde Staten ligt dat iets anders: daar is Pekar al bijna dertig jaar bekend als de hoofdpersoon in een autobiografische strip (of moet ik graphic novel zeggen?) met de ironische titel American Splendor, en een tijdlang was hij zelfs een nationale beroemdheid dankzij zijn optredens in David Lettermans Late Show. De strip werd ooit bewerkt tot een toneelstuk (waarin Dan Castellaneta alias Homer Simpson de rol van Harvey Pekar speelde), en nu is er dan ‘American Splendor – The Movie’. De film goochelt op briljante wijze met het gegeven dat dit al de zoveelste incarnatie is van Pekars levensverhaal: het is tegelijkertijd een speelfilm (waarin Harvey Pekar schitterend wordt neergezet door acteur Paul Giamatti) een documentaire (omdat Pekar zelf via een voice-over commentaar levert bij de beelden en soms terzijde wordt genomen voor een interview) en een tekenfilm (bijvoorbeeld wanneer de stripfiguur Harvey Pekar opduikt om zichzelf een schop onder de kont te geven). Maar het mooiste aan American Splendor is het portret dat wordt geschetst van Pekar: de gewoonste man ter wereld, die een strip wilde maken over de dagelijkse sleur en uitgroeide tot een cultfiguur.

De film kent, net zomin als de strip, een plot. Dat is het hele punt: het gewone leven volgt geen interessante verhaallijnen en bestaat uit het voeren van onzinnige gesprekken met saaie collega’s, en besluiten welke rij je in de supermarkt zult kiezen. Daar zou iemand een strip over moeten maken, bedenkt Harvey Pekar anno 1976. En wie is daar geschikter voor dan Pekar zelf, een man die nog te doorsnee is om een antiheld te worden (en die, ook toen hij allang een beroemdheid was, werkzaam bleef in het archief van een ziekenhuis in Cleveland)? Pekar kan voor geen meter tekenen, maar is toevallig bevriend met de beroemde underground-striptekenaar Robert Crumb, die wel kan lachen om Pekars sombere getob over zijn eigen dagelijkse leed. Crumb wordt de eerste illustrator van American Splendor, een strip zonder opsmuk waarin Pekar even scherpe als mistroostige observaties loslaat op zo’n beetje alles wat hij meemaakt. Het pathetische einde van zijn tweede huwelijk, zijn seksuele frustraties, de relatie met zijn al even zwaarmoedige vrouw Joyce, zijn prostaatkanker: het komt allemaal linea recta in de strip terecht, net als iedereen uit Harvey’s omgeving (zoals de ongelofelijke maar authentieke übernerd Toby, vergeleken bij wie Harvey een toonbeeld van aangepastheid is).

videotrailers & clips