Filmtotaal Recensie
Regie: Martin Scorsese | Cast: Leonardo DiCaprio (Howard Hughes), Cate Blanchett (Katharine Hepburn), Kate Beckinsale (Ava Gardner), Alec Baldwin (Juan Trippe), Ian Holm (Professor Fitz), John C. Reilly (Noah Dietrich), e.a.
Een nieuwe film van Martin Scorsese is altijd iets om naar uit te kijken, ook al is het inmiddels ruim veertien jaar geleden dat hij zijn laatste onbetwiste meesterwerk, Goodfellas, afleverde. Als Scorsese ervoor kiest om een bepaald verhaal te vertellen is dat altijd omdat dat verhaal hem persoonlijk heeft gegrepen, en dat vertaalt zich in een kenmerkende energie, een aanstekelijk enthousiasme dat ook van mindere Scorsese-films als Casino en Gangs of New York afstraalt. Met The Aviator is het al niet anders. Hoewel het hoofdrolspeler Leonardo DiCaprio was, die met het idee voor een film over de jonge jaren van Howard Hughes op de proppen kwam, moet het levensverhaal van de excentrieke tycoon, filmmaker en vliegenier Scorsese onmiddellijk hebben aangesproken. De cinefiele regisseur kon zich uitleven in het tot leven brengen van de Golden Age van Hollywood, en zal zich hebben kunnen identificeren met het niet aflatende perfectionisme dat Hughes in al zijn ondernemingen tentoonspreidde. Met het enthousiasme en de zorg voor details zit het in The Aviator dan ook wel goed, maar een nieuw meesterwerk van Scorsese is deze film helaas niet geworden.
Scorsese schetst Howard Hughes, die zijn laatste jaren op een hotelkamer sleet als s wereld meest beruchte kluizenaar, als een man die tot grote hoogten en eenzame diepten gedreven werd door zijn obsessie met perfectie. Het verhaal begint temidden van de productie van Hells Angels, Hughes gooi naar het ultieme oorlogsepos, waarvoor zesentwintig peperdure cameras, tientallen vliegtuigen en piloten, en vier miljoen dollar van Hughes industriële kapitaal werden ingezet - destijds een ongekend hoog bedrag. De dan 24-jarige Hughes regisseert de film zelf, en staat erop dat vooral de luchtgevechten zo realistisch mogelijk worden uitgevoerd (de productie kostte dan ook drie piloten het leven). Hij neemt een meteoroloog (Ian Holm, die in deze film fungeert als comic relief) in dienst om hem aan wolken te helpen, die hij als achtergrond nodig heeft om de snelheid van zijn vliegtuigen zichtbaar te maken. En dan, wanneer Hells Angels eindelijk af is, doet de geluidsfilm zijn intrede. Hughes bedenkt zich geen moment en besluit de film opnieuw op te nemen, maar dan als talkie. How much of it?, vraagt zijn assistent. All of it. Scorsese had het zelf kunnen zeggen.